ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 2023

[ad_1]

به گزارش جام جم آنلاین، ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: انتظار می رود، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران در سال 2023 به یک توافق کامل برای ایجاد منطقه آزاد تجاری دست یابند.

این مقام روس در دومین مجمع اقتصادی دریای خزر گفت: «ما انتظار داریم که در چارچوب مذاکرات خود (دور پنج مذاکرات برگزار شده است) در سال آینده به توافق دائمی در مورد منطقه آزاد تجاری با دامنه و عمق اساسا گسترده تر برسیم، چراکه متوجه شده ایم که در حال حاضر شرایط، وضعیت و پتانسیل توسعه یافته، براستی ما را به سمت حداکثر همکاری عمیق سوق می دهد.»

وی یادآوری کرد، کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در حال حاضر، یک توافق موقت به منظور کار در مورد تشکیل منطقه آزاد تجاری دارند.

این توافق موقت در سال 2018 به امضا رسید و در ابتدا قرار بود در اکتبر امسال منقضی گردد اما در پایان سال 2021، شورای عالی اقتصادی اوراسیا، تمدید آن به مدت 3 سال یا تا زمانی که یک توافق دائمی اجرایی گردد، تصویب کرد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا ، یک اتحادیهٔ اقتصادی میان دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

این اتحادیه در29 ماه مه 2014 توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه تاسیس و از اول ژانویه ۲۰۱۵ فعالیت آن آغاز شد.

ایران در ۲۲ تیرماه ۱۳۹۷ از امضای توافق تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اوراسیا شامل خبر داد. این توافق می ‌تواند تجارت میان کشورها گردد که یک همکاری منطقه‌ای ارزشمندی است را تسهیل کند.

منبع: فارس

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *