مضرات نور آبی موبایل

[ad_1]

 نور آبی چیست؟
جهان با انرژی الکترومغناطیسی پیوند خورده است. در اطراف ما و حتی از طریق ما، به صورت امواج وجود دارند. طول امواج متفاوت است و طولانی‌ترین آنها عبارتند از:
 امواج رادیویی
 مایکروویوها
 فرو سرخ
 امواج ماوراء بنفش 
کوتاه‌ترین شامل طیف الکترومغناطیسی از موارد زیر است:
 اشعه ایکس
 اشعه گاما
بیشتر امواج الکترومغناطیسی نامرئی هستند اما یک نوار کوچک از امواج، که به عنوان نور مرئی شناخته می‌گردد، توسط چشم انسان قابل تشخیص است. طول امواج نور مرئی از 380 نانومتر (نور بنفش) تا 700 نانومتر (نور قرمز) متغیر است.
  طول موج نور آبی
هر چه طول موج طولانی‌تر باشد، انرژی کمتری ارسال می‌کند. نور آبی امواج بسیار کوتاه و پر انرژی دارد. در واقع، فقط کمی طولانی‌تر و کمتر از امواج UV هستند، امواج ماوراء بنفش که برای افراد نمی‌توانند با چشم غیرمسلح ببینند، بسیار کوتاه هستند. کارشناسان بهداشت نسبت به اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش که می‌تواند به پوست و چشم شما آسیب برساند، هشدار داده‌اند. امواج نور آبی با انرژی بالا تقریبا به همان اندازه قدرتمند است.
  چه چیزی نور آبی تولید می‌کند؟
نور آبی، مانند سایر رنگ‌های نور مرئی، در اطراف شما وجود دارد. خورشید نور آبی ساطع می‌کند. لامپ‌های مهتابی و فلئورسنت هم همین‌طور. به دلیل استفاده گسترده از وسایلی که بر فناوری دیود ساطع نور (LED) متکی هستند، انسان‌ها بیش از همیشه در معرض نور آبی قرار دارند. صفحه نمایش‌های رایانه و لپ‌تاپ، تلویزیون‌های صفحه تخت، تلفن‌های همراه و تبلت‌ها همگی از فناوری‌های LED با مقادیر بالای نور آبی استفاده می‌کنند.
  نور آبی با چشمان شما چه می‌کند؟
چشم شما مجهز به ساختارهایی است که از آن در برابر انواع نور محافظت می‌کند. به عنوان مثال، قرنیه و لنز شما از شبکیه حساس به نور در پشت چشم شما در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کند. این ساختارها نور آبی را دور نمی‌کنند و شما در معرض مقدار زیادی از آن هستید. نور آبی طبیعی خورشید بسیار بیشتر از مقدار هر دستگاهی است.
با وجود این، برخی کارشناسان سلامت چشم نگرانی خود را در مورد قرار گرفتن در معرض نور آبی از صفحه‌نمایش‌ها و دستگاه‌های دیجیتال با نور پس‌زمینه ابراز کرده‌اند. این به این دلیل است که مردم زمان زیادی را صرف استفاده از آنها در فاصله نزدیک می‌کنند.
یک مطالعه 2020 منبع معتبر منتشر شده در مجله چشم‌پزشکی هند نشان داد که برای مثال در طول قرنطینه کرونا 32.4درصد جمعیت مورد مطالعه
9‌ تا 11 ساعت در روز از یک دستگاه ساطع کننده نور آبی استفاده می‌کردند. 15.5درصد دیگر 12 تا 14 ساعت در روز از این دستگاه‌ها استفاده می‌کردند.افزایش قابل توجهی در زمان نمایش صفحه، احتمالا به دلیل تغییر در نحوه کار افراد در طول همه‌گیری.
در حالی که برخی مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که نور آبی می‌تواند به سلول‌های شبکیه آسیب برساند، پزشکان چشم می‌گویند شواهد کمی وجود دارد که نور آبی به شبکیه چشم انسان آسیب برساند.
یکی از استثناهای اخیر اما این بود که پزشکان گزارش دادند که زنی که از ماسک صورت LED برای بهبود پوست خود استفاده کرده بود، بعد از آن دچار انحراف دید و ضایعه شبکیه شده است. با این حال، دشوار است که بگوییم نور آبی، نور قرمز یا نور مادون قرمز باعث این آسیب شده است؛ زیرا ماسک صورت شامل هرسه مورد می‌گردد.
محققان منبع معتبر اشاره می‌کنند که از آنجایی که دستگاه‌های LED نسبتا جدید هستند، هیچ مطالعه طولانی‌مدتی برای اندازه‌گیری این‌که نور آبی ممکن است در طول عمر شما با چشمان شما انجام دهد، وجود ندارد.
  خطرات و عوارض جانبی قرار گرفتن در معرض نور آبی
در حالی که تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که نور آبی از صفحه نمایش رایانه و دستگاه‌های دستی احتمالا خطر جدی برای چشم شما ایجاد نمی‌کند، خطرات دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید.
در اینجا نگاهی گذرا به خطرات و مزایای امواج نور آبی داریم.
  نور آبی و دژنراسیون ماکولا
به گفته آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن علت شماره یک ازدست‌دادن بینایی در افراد بالای 50 سال است و زمانی اتفاق می‌افتد که ساختار پشت چشم شما، لکه زرد، با افزایش سن آسیب می‌بیند.
نتیجه این است که شما توانایی دیدن مرکز میدان دید خود را ازدست‌ می‌دهید. ممکن است هنوز بتوانید چیزهایی را در حاشیه ببینید اما جزئیات و اشیا در مرکز خطوط دید شما ممکن است تار شوند و با گذشت زمان، دیدن آنها دشوارتر گردد.
مطالعات حیوانی و مطالعات آزمایشگاهی سوالاتی را در مورد این‌که آیا نور آبی می‌تواند روند دژنراسیون ماکولا را تسریع بخشد، مطرح کرده است. بااین‌حال، چشم‌پزشکان و محققان فکر نمی‌کنند که ارتباط قابل تاییدی بین استفاده از LED یا دستگاه‌های ساطع‌کننده نور آبی و AMD وجود داشته باشد.
به‌طور مشابه، یک بررسی تحقیقاتی در سال 2018 همچنین به این نتیجه رسید که هیچ مدرکی وجود ندارد که لنزهای مسدودکننده نور آبی احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا را در فردی که جراحی آب‌مروارید انجام داده است کاهش دهد.
  نور آبی و خستگی چشم دیجیتال
استفاده از دستگاه‌های دیجیتال از نزدیک یا برای مدت طولانی می‌تواند به خستگی چشم منجر گردد. منبع معتبر تحقیق نشان داده است هنگامی که افراد از رایانه، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، کمتر از حد معمول پلک می‌زنند. پلک‌زدن کمتر می‌تواند به معنای رطوبت کمتر باشد. خستگی چشم دیجیتال برای افراد مختلف به معنای چیزهای متفاوتی است اما به‌طورکلی به سیستم تمرکز چشم مربوط می‌گردد.
هنگامی که چشمان شما از خیره‌شدن به صفحه‌نمایش نور آبی خسته می‌شوند، ممکن است متوجه شوید:
 خشکی چشم
 چشم‌های زخم یا تحریک‌شده
 چشمان خسته
 سردرد
  ماهیچه‌های صورت در اثر چشمک‌زدن خسته می‌شوند
نور آبی راحت‌تر از سایر نورهای مرئی پراکنده می‌گردد. این ممکن است تمرکز چشم شما را هنگام دریافت نور آبی دشوار کند. درعوض، چشم شما ممکن است نور آبی را به‌عنوان استاتیک بینایی با تمرکز ضعیف هضم کند. این کاهش کنتراست ممکن است پردازش نور آبی را برای چشم شما دشوارتر کند و به‌طور بالقوه به خستگی چشم کمک کند. بااین‌حال، تحقیقات زیادی برای تایید این‌که نور آبی مستقیما به خستگی چشم منجر می‌گردد وجود ندارد. مطالعات با کیفیت بالا بیشتر مورد نیاز است.
  نور آبی و خواب
درحالی‌که هنوز در مورد اثرات طولانی‌مدت نور آبی بر سلامت چشم انسان صحبت نمی‌کنند، اتفاق‌نظر بیشتری در مورد تأثیرات نور آبی بر چرخه خواب و بیداری شما وجود دارد.
حسگرهای نور در چشمان شما و حتی در پوست شما می‌توانند تفاوت بین امواج نور آبی شدید نور روز و رنگ‌های گرم‌تر و قرمزتر را که نشان‌دهنده پایان روز است، درک کنند. هنگامی که نور اطراف شما به آن سایه‌های غروب آفتاب می‌رسد، حسگرهای چشم شما بدن شما را وادار می‌کند تا ذخایر طبیعی ملاتونین، هورمون خواب‌آور را آزاد کند.
یک مطالعه کوچک در سال 2015 نشان داد که وقتی افراد در ساعات عصر در معرض نور آبی قرار می‌گیرند، بدن آنها ملاتونین زیادی ترشح نمی‌کند و چرخه خواب آنها به تاخیر می‌افتد یا مختل می‌گردد. براساس یک بررسی سال 2019، هنگامی که نور آبی چرخه خواب شما را مختل می‌کند، مشکلات دیگری نیز می‌تواند ایجاد گردد:
 افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با هورمون منبع مورد اعتماد، مانند سینه و پروستات
 سطوح پایین‌تر لپتین، یک ماده شیمیایی که بعد از غذا سیری را نشان می‌دهد
 تغییرات متابولیک به‌خصوص قند خون
 فواید نور آبی برای سلامتی
 قرار گرفتن در معرض نور آبی چندین مزیت مهم برای سلامتی دارد. می‌تواند:
 به شما کمک می‌کند هوشیار بمانید
 تقویت حافظه و عملکرد شناختی
 به‌طور بالقوه افسردگی فصلی را بهبود می‌بخشد
 کمک به برخی از بیماری‌های پوستی
 به شما کمک می‌کند هوشیار بمانید
یک مطالعه کوچک در سال 2018 نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند زمان واکنش شما را افزایش دهد و زمانی که در اوج عملکرد خود در روز نیستید، هوشیاری را تحریک کند.
  تقویت حافظه و عملکرد شناختی
شرکت‌کنندگان در یک مطالعه کوچک به سال 2017 که یک دوره 30دقیقه‌ای شست‌‌وشوی نور آبی داشتند، پس از آن در حافظه کلامی و تثبیت حافظه عملکرد بهتری داشتند. شرکت‌کنندگان در مطالعه که دارای شست‌وشوی نور کهربایی بودند، عملکرد خوبی نداشتند.
  به طور بالقوه افسردگی فصلی را بهبود می‌بخشد
درمان با نور آبی اکنون یکی از درمان‌های رایج برای تسکین افسردگی فصلی است. محققان منبع معتبر دریافته‌اند این یک درمان موثر برای افسردگی است که فصلی نیست، به‌ویژه زمانی که با داروهای ضدافسردگی ترکیب گردد.
  بهبود آکنه
یک بررسی در سال 2015 نشان داده است نور آبی باکتری‌های مولد آکنه را می‌کشد و التهاب در جوش‌های آکنه را کاهش می‌دهد. 
  به رفع برخی از بیماری‌های پوستی کمک می‌کند
در یک مطالعه موردی در سال 2017 و منبع مورد اعتماد در سال 2018، کراتوز اکتینیک و پسوریازیس پلاکی هر دو با درمان با نور آبی بهبود یافته‌اند. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد درمان با نور آبی در درمان تومورهای کارسینومای سلول بازال نیز موثر بوده است.
  نحوه محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور آبی
AAO توصیه می‌کند برای کاهش خستگی چشم دیجیتال، مراحل زیر را انجام دهید.
  استراتژی 20/20/20 را تمرین کنید
وقتی از دستگاهی استفاده می‌کنید که نور آبی ساطع می‌کند، هر 20دقیقه یک‌بار توقف کنید تا روی اشیایی که حدود 20 فوت دورتر هستند، تمرکز کنید. قبل از این‌که به تماشای نزدیک خود بازگردید، آن اشیا را به مدت 20 ثانیه مطالعه کنید.
  چشمان خود را مرطوب نگه دارید
قطره‌های چشمی مانند اشک مصنوعی و مرطوب‌کننده‌های اتاق همگی راه‌های خوبی برای جلوگیری از خشکی و تحریک چشم‌های شما هنگام استفاده از دستگاه‌های ساطع‌کننده نور آبی هستند.
  با نسخه مناسب از عینک استفاده کنید
زل زدن به صفحه نمایش برای مدت طولانی برای سلامت کلی چشم توصیه نمی‌گردد. اگر برای اصلاح بینایی خود از عینک طبی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید از نسخه‌ای استفاده می‌کنید که برای فاصله بین چشمان خود و صفحه نمایش شما در نظر گرفته شده است. ایده‌آل به اندازه یک بازو. بیشتر عینک‌ها برای فواصل طولانی‌تر طراحی شده‌اند.
  نور آبی را روی صفحه نمایش خود تنظیم کنید
برای کاهش خطر خستگی چشم و اختلال خواب، ممکن است بخواهید صفحه نمایش خود را در حالت شیفت شب با زنگ‌های گرم‌تر تنظیم کنید. همچنین می‌توانید صفحه‌های فیلترکننده نور آبی را بخرید تا هنگام کار در شب از روی صفحه نمایش رایانه خود عبور کنند. فیلتر می‌تواند تابش خیره‌کننده صفحه نمایش شما را کاهش دهد.

منیع:‌ ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم 

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *