نگاهی به فروپاشی اسرائیل از درون

[ad_1]

نگاهی به فروپاشی اسرائیل از درون

به گزارش جام جم آنلاین، بر همین اساس پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در پرونده «زوال رژیم‌صهیونیستی» در یادداشتی تفصیلی به قلم آقای سید محمدجعفر رضوی، کارشناس مسائل فلسطین به بررسی زمینه‌های اجتماعی ــ سیاسی نابودی رژیم‌صهیونیستی در آینده نزدیک پرداخته است.
۱. وضعیت اجتماعی
 ۱-۱. جمعیت
مسأله جمعیت مهم‌ترین معضل رژیم‌صهیونیستی محسوب می‌گردد. صهیونیست‌ها از زمانی که برای تشکیل وطن قومی یهود در فلسطین از یک قرن پیش برنامه‌ریزی می‌کردند می‌دانستند مهم‌ترین مشکل آن‌ها این خواهد بود که تعداد یهودیان از مسلمانان فلسطین کمتر است؛ لذا تلاش کردند پیش از اعلامیه بالفور یهودیان را به فلسطین مهاجرت دهند. با اشغال فلسطین این فرآیند با تخریب و کشتار همراه شد. با تأسیس رژیم‌صهیونیستی موج مهاجرت یهودیان آغاز شد و میلیون‌ها یهودی به فلسطین اشغالی مهاجرت داده شدند، اما حال که ۷۰ سال از اشغال فلسطین گذشته هنوز این معضل پابرجاست و صهیونیست‌ها از این واهمه دارند که جمعیت فلسطینی‌ها از جمعیت یهودیان بیشتر گردد که با بیشتر شدن جمعیت آن‌ها خودبه‌خود رژیم‌صهیونیستی به زوال خواهد رسید.

رشد جمعیت از این نظر مهم است که اگر در نظام دموکراتیکی که صهیونیست‌ها مدعی آن هستند با افزایش جمعیت هرگاه کار به رأی اکثریت برسد تعداد نفرات و رأی‌هایی که اخذ می‌گردد تعیین‌کننده است و با این افزایش جمعیت زوال صهیونیست‌ها حتمی است. از سوی دیگر افزایش نیروی انسانی در هر نوع درگیری و اقدام میدانی تعیین‌کننده خواهد بود.

رشد پایین جمعیت
براساس آماری که مرکز آمار رژیم‌ صهیونیستی منتشر کرده است تا پایان سال ۲۰۱۷ جمعیت سرزمین‌های اشغالی (یعنی فلسطین تاریخی بدون کرانه باختری و نوار غزه) حدود هشت‌میلیون نفر است. از این تعداد کمتر از دومیلیون نفر فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی هستند که به فلسطینی‌های ۱۹۴۸ مشهورند و بیش از شش‌میلیون نفر یهودی هستند. رشد این جمعیت فلسطینی نزدیک ۴ درصد و رشد جمعیت یهودیان این منطقه کمتر از ۲ درصد است. براساس پیش‌بینی مرکز آمار رژیم‌صهیونیستی با همین میزان رشد جمعیت تا سال ۲۰۵۰ تعداد فلسطینی‌های سرزمین‌های اشغالی از یهودیان بیشتر خواهد شد.

 سبقت جمعیت فلسطینی
با توجه به آماری که در بخش فوق ارائه شد جمعیت فلسطینی‌ ها در فلسطین اشغالی در حال سبقت‌گرفتن از یهودیان است. این در حالی است که رشد جمعیت فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه بالاست. در حال حاضر در غزه حدود ۲ میلیون نفر و در کرانه باختری نزدیک به ۳ میلیون نفر حضور دارند. این جمعیت به اضافه حدود ۲ میلیون نفر جمعیت فلسطینی‌های ۱۹۴۸ به حدود ۷ میلیون نفر می‌رسد که در مجموع از یهودیان که کمی بیش از ۶ میلیون نفر هستند بیشتر است.حال اگر ۶ میلیون نفر آواره فلسطینی ساکن در کشور‌های همسایه را اضافه کنیم شاهد جمعیت ۱۲ میلیونی فلسطینی‌ها هستیم.

مهاجرت معکوس
همان‌گونه که اشاره شد مهم‌ترین مسأله ماهوی صهیونیست‌ها جمعیت است. از یک سو جمعیت فلسطینی‌ها در حال افزایش و سبقت از یهودیان است و از سوی دیگر مسأله مهاجرت که یکی از بنیاد‌های تأسیس رژیم صهیونیستی است با مهاجرت معکوس در حال متزلزل شدن است. براساس آمار مرکز آمار رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۹ تا‌کنون روند خروج یهودیان از فلسطین معکوس شده است. یعنی تعداد کسانی که از فلسطین اشغالی خارج شده و بازنگشته‌اند بیشتر از تعداد کسانی است که وارد شده یا خارج شده و بازگشته‌اند.

آغاز روند رشد نزولی دانشگاهیان
براساس گزارشی که در وزارت آموزش رژیم صهیونیستی تهیه شده، سال ۲۰۱۸ در مجموع تعداد صندلی‌های دانشگاهی نسبت به درخواست‌کنندگان و داوطلبان حضور در دانشگاه‌ها بیشتر است و رغبت جوانان به حضور در دانشگاه‌ها کمتر شده است. این در حالی است که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی رغبت کمتری به ادامه زندگی در فلسطین اشغالی دارند. این رغبت در میان دانشگاهیان رده‌های بالاتر یعنی دکتری کمتر است. از سوی دیگر در حالی که برای فارغ التحصیلان رشته‌های پایه مثل رایانه و ریاضیات وجود دارد، اما قریب ۴۰ درصد این فارغ التحصیلان به دلایل مختلف مایل‌اند در خارج از فلسطین اشغالی در رشته نامبرده ادامه تحصیل دهند.

سبقت جمعیت تندرو‌های مذهبی
در حال حاضر تنها تندرو‌های مذهبی از جمله حریدی‌ها رشد جمعیت بالاتری از فلسطینی‌ها دارند. از آنجا که این تندرو‌های مذهبی نه به ارتش می‌روند و نه در تولید اقتصادی نقش پُررنگی دارند افزایش جمعیت آن‌ها یک خطر و تهدید محسوب می‌گردد و این در حال تحقق است.

مسأله آفریقایی تبار‌ها و بازگشت
برخی خاخام‌های یهودی و از جمله شورای خاخام‌ها، یهودیان آفریقایی‌تبار را یهودی نمی‌دانند و این در حالی است که برخی از آن‌ها دارای نوه و نتیجه هستند و در همین زمان دولت رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند آن‌ها را به سرزمین‌های خودشان و از جمله اتیوپی بازگرداند این جمعیت تبدیل به معضلی برای صهیونیست‌ها شده است. در همین زمان که این جمعیت را که خودشان را یهودی می‌دانند می‌خواهند با سرزمین‌شان بازگردانند عده قابل توجهی از یهودیان ساکن آفریقا می‌خواهند به فلسطین اشغالی مهاجرت کنند و این معضل هر روز پیچیده‌تر می‌گردد.

۱-۲- تعدد قومیت‌ها
یکی از مشکلات اساسی صهیونیست‌ها تعدد قومیت‌های مختلف است و این تعدد موجب شده فرهنگ‌های مختلف با سلیقه‌های متناقض و متضادی در کنار هم قرار گیرند. این مسأله مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مختلفی را بر صهیونیست‌ها بار کرده است.

حضور بیش از ۱۰۰ قومیت
بیش از ۱۰۰ قومیت در فلسطین اشغالی از کشور‌های مختلف جهان مهاجرت کرده‌اند. تعدد قومیت موجب اختلاف می‌گردد. در سرزمینی که بیش از ۱۰۰ قومیت حضور دارند، اصطکاک‌ها و درگیری‌ها نیز به همان میزان افزایش می‌یابد. این اختلافات و درگیری‌ها وقتی با نگاه نژادپرستانه یهودی ترکیب می‌گردد به اختلافاتی ناپایان بدل می‌گردد که هر روز مظاهر جدیدی می‌یابد.

 تلاش برای حفظ هویت ملیت‌ها
یکی از مشکلاتی که به‌شدت صهیونیست‌ها را درگیر خود کرده است، تلاش اقوام مختلف برای حفظ هویت، زبان، رسوم و سنت‌های کشور‌هایی است که از آنجا آمده‌اند. یهودیانی که با بیش از ۱۰۰ قومیت به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده‌اند، فقط در یهودی بودن با هم اشتراک دارند و در سایر امور بین آن‌ها اختلاف وجود دارد. حال این اقوام تلاش می‌کنند فرهنگ‌ها و هویت‌های خود را حفظ کنند. این تلاش برای حفظ هویت تبدیل به معضلی جدی شده است. تا جایی که بر زبان عبری تأثیر منفی گذاشته است. امروز با ترکیب زبان‌های اقوام موجود در فلسطین اشغالی با زبان عبری، لهجه‌های جدیدی در عبری به‌وجود آمده که برای یهودیان موجود در فلسطین قابل فهم نیست و تبدیل به معضلی هویتی شده است.

 اعمال نفوذ برای امتیازگیری از دولت
تلاش هریک از قومیت‌های موجود برای نفوذ در دستگاه حاکمیت و پس از آن امتیازگیری در قوانین و اجرا، کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک جنگ تمام‌عیار است. این امتیازگیری‌ها به دلیل تعدد بالای قومیت‌ها از هر راهی صورت می‌گیرد و همین امر موجب به‌وجود آمدن جریان‌های مخفی و همکاری این اقوام با باند‌های تبهکار و اعمال خلاف قانون بسیاری شده است.

 ناامیدی بین اقوام شرقی و آفریقایی
به دلیل وجود دیدگاه نژادپرستانه یهودی بین یهودیان اروپایی (اشکنازی) موجی از ناامیدی بین اقوام یهودی مهاجر شرقی و آفریقایی بروز یافته است. جریان یهودیان غربی توسط پلیس و قانون به انحای مختلف یهودیان شرقی را تحت فشار و پیگرد قرار می‌دهد. همین امر موجب شده برخی از این اقوام غیرغربی برای تأمین امنیت، جمعیت‌های مختص خود را تأسیس کنند و کمپین‌های اجتماعی ایجاد کنند تا بتوانند باقی بمانند. این جریان‌ها به‌مرور به سمت افشای اسرار جریان‌های غربی رفته‌اند که این مسأله شکاف بین دو جناح را هر روز بیشتر می‌کند.

 افزایش رویکرد ضدصهیونیستی بین اقوام رده پایین و درجه ۳
در جامعه صهیونیستی نگاه نژادپرستانه یهودیان غربی‌تبار، موجی را در طبقات پایین و گروه‌هایی که از سوی جریان‌های غربی درجه ۳ محسوب می‌شوند، به‌وجود آورده است. همین امر موجب شده در این طبقات پایین موجی از تنفر نسبت به دیدگاه یهودیان غربی پدیدار گردد و جنبش‌هایی در رد صهیونیسم یا پساصهیونیسم به‌وجود آید.

 ۱-۳. معضلات اجتماعی ناشی از اختلافات مذهبی
اختلافات مذهبی برآمده از نگاه نژادپرستانه یهودیان افراطی و غربی موجب به‌وجود آمدن معضلات اجتماعی در جامعه یهودیان فلسطین اشغالی شده است. مذهبی‌ها با عدم ورود به ارتش، غیرمولد بودن در اقتصاد و ادعای برتری نسبت به دیگر اقوام هم حکومت و هم جامعه را با مشکلات سختی روبه‌رو کرده‌اند.

 فشار مذهبی‌ها برای اخراج یهودیان مشکوک
براساس یک اعتقاد نژادپرستانه و شورای خاخام‌ها، بسیاری از مهاجران یهودی، به یهودیان مشکوک تعبیر شده‌اند. این یهودیان کسانی هستند که نتوانسته‌اند مدارک مورد تأیید شورای خاخام‌ها را ارائه نمایند و با دلایلی- که از نظر شورای خاخام مردود است- مدعی یهودی بودن هستند. گروه‌های مذهبی به‌شدت فشار می‌آورند که باید این یهودیان مشکوک از فلسطین اشغالی اخراج شوند. همین مسأله، یکی از معضلات صهیونیست‌هاست که تبدیل به یک درگیری اجتماعی شده‌است.

تبعیض ناشی از تفکر تندرو‌های مذهبی
تندرو‌های مذهبی بر اساس اعتقاد افراطی خود بسیاری از مهاجران یهودی را یهودی نمی‌دانند و بسیاری دیگر را به دلیل پایبند نبودن به مناسک یهودی از جمله تعطیلی مطلق امور دنیوی در روز شنبه خارج از دین می‌دانند. آن‌ها با همین استدلال خواستار ارائه نشدن خدمات شهروندی به این گروه‌ها هستند و در جامعه نیز با آن‌ها برخورد‌های شدیدی می‌کنند. تندرو‌های مذهبی با فشاری که به دولت‌ها می‌آورند، تلاش می‌کنند این گروه‌ها را از فلسطین اشغالی اخراج کنند.

درگیری و شکاف اجتماعی ناشی از تفکر مذهبی
اولین کسانی که در فلسطین اشغالی و در زمان تأسیس رژیم‌صهیونیستی حاکمیت را در اختیار گرفتند، گروه‌های صهیونیست برآمده از شرق اروپا و روسیه بودند. این گروه‌ها با ایجاد شهرک‌های کشاورزی‌محور و تقدیر از جایگاه کارگران، نوعی نگاه سوسیالیستی را حاکم کردند. گروه دیگری که در همین اثنا در قدرت حضور داشتند، گروه‌های سرمایه‌دار برآمده از غرب بودند که نظام سرمایه‌داری را ترویج کردند و از پایان دهه ۱۹۷۰ کم‌کم قدرت را در دست گرفتند. در این دو دسته، اعتقادات مذهبی در اولویت قرار نداشت و بیشتر نگاه سکولار داشتند. از اوایل قرن ۲۱ میلادی مذهبی‌های تندرو به قدرت نزدیک شده‌اند و تعداد آن‌ها نیز در حال افزایش است. این امر موجب درگیری‌های اجتماعی شدید طی دهه اخیر شده‌است. این درگیری‌ها به‌مرور به معضلی بزرگ تبدیل شده‌است.

 ۱-۴. جامعه باز و فساد سازمانی
صهیونیست‌ها با تأکید بر دموکراسی تلاش کردند یک جامعه باز را به‌وجود آورند که هر نوع تفکری می‌تواند در آن رشد یابد. این امر موجب رشد گروه‌هایی شده است که فساد سازمانی را پیگیری می‌کنند این فساد سازمانی نتیجه یک جامعه باز است. حال این فساد به‌وجود آمده در شاخه‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد.

 باند‌های فساد سازماندهی شده
در رژیم‌صهیونیستی تمامی ثروت در اختیار تعدادی انگشت‌شمار قرار گرفته است. این افراد با ورود به هر نوع صنعت، اقدام به ایجاد ثروت می‌کنند؛ لذا باند‌های فساد سازماندهی شده در قالب‌های مختلف از جمله فروش زنان، قاچاق موادمخدر، تجارت اعضای بدن و… در فلسطین اشغالی حضور دارند. اخبار این تجارت‌ها و باند‌های فساد در رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی منتشر می‌گردد.

 افزایش همجنس‌گرایی
به‌مرور زمان به دلیل فضای بازی که حکومت‌های صهیونیستی ایجاد کرده‌اند، همجنس‌گرایی در جامعه یهودیان فلسطین اشغالی رواج بسیاری یافته است. این امر یکی از دلایل کاهش رشد جمعیت در این جامعه است. حکومت‌های مختلف تسهیلات فراوانی را برای همجنس‌گرایان فراهم می‌کنند تا به‌عنوان گردشگر به فلسطین اشغالی سفر کنند. از سوی دیگر کنگره جهانی همجنس‌گرایان هر سال اجتماعی از همجنس‌گرایان را با حمایت دولت‌های رژیم‌صهیونیستی در فلسطین اشغالی برگزار می‌کند این امر در توسعه همجنس‌گرایی به‌شدت تأثیر داشته‌است.

به‌گونه‌ای که در میان رهبران این رژیم موارد بسیار زیادی از همجنسگرایی به‌وجود آمده که امروز تبدیل به یک معضل اجتماعی و سیاسی شده و با اعتراض شدید مذهبی‌های تندرو مواجه شده‌است. نمونه بارز این امر فساد اخلاقی موشه کتساو، رئیس‌جمهور اسبق رژیم صهیونیستی بود که به محاکمه و مجازات وی منجر شد.

افزایش فساد بین مسئولان رژیم صهیونیستی

طی دهه‌های گذشته فساد اخلاقی و اقتصادی بین مسئولان رژیم صهیونیستی افزایش قابل‌توجهی داشته است. در این میان موشه کتساو رئیس‌جمهور اسبق، ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسبق و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی دارای پرونده‌های مختلف فساد اخلاقی و اقتصادی هستند. این اسامی مسئولان رده بالای رژیم صهیونیستی هستند که نام آن‌ها در رسانه‌ها مشهور شده است. براساس آمار مرکز آمار رژیم صهیونیستی میزان تجاوز به زنان کارمند بیش از ۷۰ درصد و براساس گزارش کمیته شکایات ارتش رژیم صهیونیستی تجاوز به زنان در ارتش بیش از ۷۵ درصد است. این به‌معنای آن است که فساد بین مسئولان متوسط و رده پایین نیز به‌شدت ساری و جاری است.

توسعه فساد در مدارس و دانشگاه‌ها

به‌دلیل سیاست جامعه باز همه نوع امکان فساد برای جوانان در فلسطین اشغالی فراهم است. از این‌رو موج فساد در مدارس و دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی به‌شدت افزایش یافته است و بنیان خانواده به‌دلیل این روند در حال از بین رفتن است. مسأله‌ای که موجب اعتراض شدید مذهبی‌ها شده است.

درگیری بین تندرو‌های مذهبی و دولت بر سر فساد سازمانی

تندرو‌های مذهبی به‌شدت با دولت‌های رژیم صهیونیستی درگیر هستند. آن‌ها نسبت به سیاست‌های باز دولت‌ها و نگاه سکولارشان اعتراض دارند و خواستار جلوگیری از این فساد هستند. این درگیری‌ها با رشد جمعیت تندرو‌های مذهبی و قدرت گرفتن آن‌ها در حال توسعه است و یکی از تهدید‌های آینده رژیم صهیونیستی محسوب می‌گردد.

 ۱-۵ تبعیض برآمده از تفکر یهودی
براساس دیدگاه موجود در تلمود و به دلیل اقداماتی که شورای حاخام‌ها در فلسطین اشغالی صورت داده‌اند نوعی تبعیض سازمانی و فکری در سرزمین‌های اشغالی رشد یافته است. این تبعیض به‌شدت در جامعه شکاف ایجاد کرده است و به‌مرور به جنگی داخلی تبدیل خواهد شد.

 تقسیم جامعه به ۳ رده اجتماعی

در حال حاضر جامعه یهودیان فلسطین اشغالی از سه طبقه برخوردار است که در این سه طبقه تبعیض اجتماعی وجود دارد. طبقه اول که بیشتر یهودیان مهاجر غرب هستند هم می‌توانند به قدرت برسند و هم حق رأی دارند. در طبقه دوم که بیشتر از کشور‌های شرقی و عربی مهاجرت کرده‌اند امکان رسیدن به مقام‌های بالای دولتی سخت و غیر‌ممکن است، اما می‌توانند در رأی دادن مشارکت کنند. اما رده سوم که بیشتر یهودیان مهاجر آفریقایی و سیاهپوست هستند نه می‌توانند به مقامی برسند و نه رأی دهند این گروه به همراه عرب‌هایی که شهروند رژیم صهیونیستی هستند از مزایای شهروندی کامل نیز برخوردار نیستند.

درگیری‌های اجتماعی ناشی از تبعیض

بر اثر تبعیض‌هایی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره شد، نوعی دشمنی و درگیری اجتماعی بین رده‌های اجتماعی مختلف به‌وجود آمده است. این درگیری‌ها موجب برخی جرایم و زد و خورد‌های دائمی شده که به یک معضل اجتماعی دائمی بدل شده است.

 ناامیدی اجتماعی در سطح ۳ جامعه

موجی از ناامیدی در میان طبقه سوم اجتماعی یهودیان که به آن اشاره شده به‌وجود آمده است. آن‌ها که از خدمات شهروندی و بسیاری امکانات محروم‌اند، آینده و افق روشنی مقابل خود نمی‌بینند. این امر موجب بُروز شدید اختلالات اجتماعی و روانی مثل هنجارشکنی، فرار از خدمت سربازی، فساد و خودکشی و افسردگی در میان این گروه شده است.

 افزایش شکاف فکری و طبقاتی بین رده‌های سه‌گانه

براثر تبعیضی که بین سه طبقه اجتماعی وجود دارد، نوع نگاه آن‌ها به رژیم صهیونیستی، ارض مقدس و ارزش‌های صهیونیستی متفاوت شده و برخی به بازنگری و حتی رد این ارزش‌ها رسیده‌اند. این امر موجب شده هر روز فاصله بین این طبقات از هم بیشتر گردد و شکاف اجتماعی به یک شکاف فکری عمیق بدل گردد.

 فشار بر دولت در اثر درگیری بین رده‌های اجتماعی

در اثر درگیری‌هایی که بین طبقات اجتماعی مختلف به‌وجود آمده است، دولت رژیم صهیونیستی مجبور است علاوه بر هزینه‌های بالایی که برای رفع این درگیری‌ها می‌پردازد به بن‌بست‌هایی برسد که بعضا مجبور است برای آن‌ها هزینه‌ای بین‌المللی بپردازد. از جمله این هزینه‌ها مشکلاتی است که برای صهیونیست‌ها در اثر اخراج آفریقایی تبار‌ها به‌وجود آمد.

۲ -وضعیت سیاسی
 ۲-۱. تعدد احزاب و اختلافات حزبی
یکی از مشکلات رژیم صهیونیستی، افزایش احزاب مختلف و تشدید اختلافات است. این امر نتیجه اختلافات برآمده از اجتماع و تفکرات مختلف در جامعه رژیم صهیونیستی است.

 ظهور و افول کوتاه احزاب جدید
طی یک دهه گذشته ده‌ها حزب در فضای سیاسی رژیم صهیونیستی به‌وجود آمده و پس از یک دوره کوتاه با مواجه شدن با عدم اقبال عمومی از بین رفته‌اند. این امر موجب می‌گردد شخصیت‌های کاریزما و سیاست‌مداران کارکشته در دوره جدید ساخته نشوند؛ امری که با افزایش اختلافات سیاسی و مذهبی در حال توسعه و افزایش است و به نظر می‌رسد به‌عنوان یک تهدید، آینده صهیونیست‌ها را به خطر خواهد انداخت.

 مشکل تشکیل کابینه ائتلافی
در حال حاضر کابینه فعلی رژیم صهیونیستی (۲۰۱۸) با حضور شش حزب توانسته به‌وجود آید. این در حالی است که در دوره‌های ابتدایی تأسیس رژیم صهیونیستی یک یا دو حزب این ائتلاف را تشکیل می‌دادند. این عدم وفاق در فضای سیاسی و تقسیم قدرت بین احزاب کوچک یکی از معضلاتی است که می‌تواند روزگاری موجب عدم تشکیل دولت برای یک دوره دراز مدت و به خطر انداختن کیان رژیم صهیونیستی گردد.

 باجگیری احزاب از دولت
یکی از مشکلات دولت‌هایی که با احزاب فراوان به‌وجود آمده، باجگیری‌های این احزاب است. هنگامی که یک دولت با خروج یک حزب ممکن است از هم بپاشد احزاب مختلف شروع به باجگیری از نخست‌وزیر و حزب اکثریت می‌کنند.
این باج‌گیری‌ها موجب از بین رفتن منافع عمومی و مصالح عامه می‌گردد و همه منافع قدرت را در جیب احزاب قرار می‌دهد.

 قدرت گرفتن تدریجی تندرو‌های مذهبی در احزاب
با افزایش جمعیت تندرو‌های مذهبی این احزاب در حال قدرت گرفتن در دولت‌ها هستند. این قدرت گرفتن، آینده سیاسی صهیونیست‌ها را تهدید می‌کند. احزاب مذهبی تندرو بیش از آن‌که به منافع عام توجه داشته باشند به دیدگاه‌های مذهبی و منافع مذهبی‌ها توجه دارند. این امر در دراز مدت موجب خروج جمعیت قابل توجهی از دایره توجه دولت‌ها خواهد شد و یک بحران را در پی‌خواهد داشت.

 ظهور پدیده احزاب فرد محور
به‌دلیل اختلافات شدید سیاسی در یک دهه اخیر احزاب بسیاری براساس کاریزمای یک فرد به‌وجود آمده‌اند. این احزاب روی یک فرد مشهور و مشخص تکیه دارند. به همین دلیل این احزاب فرد محور یکی از مشکلات جامعه سیاسی رژیم صهیونیستی هستند، چراکه بدون داشتن مکانیزم اندیشه جمعی به‌تن‌هایی اقدام به فعالیت سیاسی می‌کنند و به‌شدت برای منافع عمومی خطرناک هستند.

 ۲-۲. افزایش شکاف چپ و راست
چپگرا‌ها و راستگرایان در حال حاضر به‌مرور در حال دور شدن از هم و به‌نوعی تلاش برای حذف کامل یکدیگرند. این امر به‌مرور رقابت را از یک‌سو از بین می‌برد و از سوی دیگر موجب بحران هویت برای حزب باقیمانده خواهد شد. شکاف بین چپگرا‌ها و راستگرایان یکی از خطرات جدی هویتی برای صهیونیست‌هاست، چراکه تمام دوران اشغال این دو جناح در رژیم صهیونیستی روی کار بوده‌اند و با وجود تفاوت دیدگاه‌ها حکومت کرده‌اند، اما اکنون با این شکاف بنیادین، کم‌کم از بین خواهند رفت.

 بایکوت رهبران چپگرا
یکی از دلایل افزایش شکاف بین چپگر‌ایان و راستگرایان در رژیم صهیونیستی تلاش راستگرایان برای حذف رهبران چپ است. با حذف رهبران چپ، مثل اولمرت و لیونی به‌مرور جناح چپ از رهبران کاریزماتیک خالی شده و این امر موجب تک‌قطبی شدن قدرت و مشکلات پس از آن شده است.

 خطر افزایش افراطی‌گری مذهبی
جامعه رژیم صهیونیستی با افزایش افراطی‌های مذهبی به‌شدت در حال چند شقه شدن است. این مسأله در فضای سیاسی نیز وارد شده و فضای سیاسی را به فضایی تک‌قطبی تبدیل می‌کند. تک‌قطبی شدن نتیجه افزایش افراطی‌گری است و به‌مرور موجب از بین رفتن رقابت سیاسی خواهد شد.

 افزایش درگیری با طرف‌های خارجی
صهیونیست‌ها به‌دلیل سیاست‌های تبعیض آمیز و معارض با قوانین بین‌المللی به‌مرور با جامعه جهانی و کشور‌های دیگر درگیری‌های جدی پیدا کرده‌اند. آن‌ها حتی با هم‌پیمانان خود ازجمله اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها نیز اختلافات جدید دارند. این اختلافات که برخی از آن‌ها برآمده از اقدامات ضد انسانی صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌هاست از سوی ملت‌های مختلف بر دولت‌های‌شان تحمیل شده است.

 چالش دموکراسی و جامعه مدنی
صهیونیست‌ها به‌مرور به سمت ایجاد جامعه یهودی و وطن قوم یهود در فلسطین اشغالی رفته‌اند. آن‌ها در تابستان ۲۰۱۸ با تصویب قانون قوم یهود نژاد‌پرستی خود را رسما اعلام کردند. با تصویب این قانون چالش اساسی آن‌ها با ادعای دموکراسی و جامعه مدنی کاملا آشکار شد. قانون قوم یهود نقطه مقابل دموکراسی مورد ادعای صهیونیست‌هاست و این مسأله از زبان بسیاری متفکران و مقامات آن‌ها نیز بیان شده است. مسأله‌ای که آن‌ها را با جامعه بین‌الملل درگیر خواهد کرد.

 خطر یک‌جناحی شدن و حذف چپ‌ها
با افزایش شکاف چپ‌ها با راستگرایان، خطر یک‌جناحی شدن و حذف آن‌ها بروز پیدا کرده است. این مسأله علاوه بر آن‌که موجب تک‌قطبی شدن فضای سیاسی و تبعات آن می‌گردد موجب ایجاد شکاف اجتماعی و خطر مهاجرت بخش وسیعی از جمعیت خواهد شد؛ جمعیتی که از ابتدا با نگاه صهیونیست‌های چپگرا در فلسطین ساکن شده بودند.

 ۲-۳. قدرت گرفتن تندرو‌های مذهبی و تبعات آن
با افزایش جمعیت تندرو‌های مذهبی در جامعه صهیونیستی و قدرت گرفتن تدریجی آنها، تبعاتی از این قدرت گرفتن در حال به‌وجود آمدن است که به‌راحتی کیان صهیونیست‌ها را به خطر خواهد انداخت.

 ایجاد اختلال در سیستم سیاسی- اجتماعی فعلی
با قدرت گرفتن تندرو‌های مذهبی آن‌ها به‌دلیل عقاید افراطی‌شان، تنها بخش کوچکی از جامعه موجود را در خود حفظ خواهند کرد و نظام سیاسی – اجتماعی کنونی با چالش هویتی مواجه خواهد شد. این امر می‌تواند موجب از بین رفتن کیان صهیونیست‌ها در دراز‌مدت گردد و جمعیت و جامعه را از آن‌ها بگیرد.

 عدم همراهی با جامعه جهانی
تندرو‌های افراطی تنها به عقاید نژادپرستانه یهودی توجه دارند. این نگاه در تمامی وجوه آن‌ها از‌جمله سیاست و اجتماع نمود خواهد یافت لذا طبیعی است که با قدرت گرفتن آن‌ها شاهد همراهی نکردن‌شان با جامعه جهانی و به‌مرور مشکلاتی که از این طریق برای آن‌ها به‌وجود خواهد آمد، خواهند بود.

 حذف رقبای سنتی
تندرو‌های مذهبی به‌هیچ‌وجه نگاه رقابتی در فضای سیاسی ندارند و فقط خواستار حضور دیدگاه خود هستند؛ لذا در صورت قدرت گرفتن، فضای تنفس را به‌مرور بر دیگر رقبا خواهند بست و رقبای سنتی در فضای سیاسی رژیم صهیونیستی دیگر وجود نخواهند داشت.

 خروج از نظام دموکراتیک مورد ادعا
دیدگاه تندرو‌های مذهبی به‌هیچ‌وجه یک نگاه دموکراتیک نیست و روی ارزش‌های نژادپرستانه برآمده از تلمود استوار است. این دیدگاه به‌هیچ‌وجه با دموکراسی و نظام حاکم بر جامعه جهانی هم‌راستا نیست لذا آن‌ها در صورت قدرت گرفتن از فضای دموکراسی کنونی خارج خواهند شد و این مسأله هم از درون و هم در فضای جهانی آن‌ها را با مشکلات اساسی روبه‌رو خواهد کرد.

 از دست دادن داشته‌ها تا امروز
با قدرت گرفتن تندرو‌های مذهبی، در یک کلام صهیونیست‌ها به داشته‌های کنونی اکتفا نخواهند کرد و به غربال جامعه و سیاست کنونی خواهند پرداخت؛ همان‌گونه که در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند. با از دست دادن داشته‌های کنونی به‌نظر می‌رسد هویت و کیان صهیونیست‌ها به خطر بیفتد و چیزی از رژیم صهیونیستی باقی نماند.

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *