وقف های جدید متناسب با نیاز روز جامعه باشد / موقوفات فراموش شده احیا گردد

[ad_1]

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار مدیر کل و مسئولان اداره اوقاف یزد به مناسبت دهه وقف اظهارداشت : نیت و هدف اسلام در زمینه وقف و زکات در آیات و روایات به طور واضح مشخص شده  ومنظور از پرداخت زکات این است که انسان از مال خود بخشی را برای دیگران باقی بگذارد.

وی افزود: در زمینه زکات انسان باید تنها خدا و مردم را ببیند و تلاش کند در زمینه مال، علم و سِمت زکات خود را بپردازد.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه وقف همان زکات مال است که به گونه ای توزیع شده که همیشه و در همه وقت، مردم امکان استفاده از آن را داشته باشند تصریح کرد: وقف یک صدقه جاریه است و کمک بی منت به جامعه و نجات دهنده انسان در زمان آخرت است.

ناصری تصریح کرد: وقف ها باید در مسیری درست و با برنامه ریزی صورت بگیرد و تلاش گردد در زمینه علمی، تعلیم و تربیت و مسائل فرهنگی بیشتر از گذشته وقف صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان اداره اوقاف و امور خیریه را امانت دار مردم دانست و گفت: در حفظ وقف، به جریان انداختن، استفاده بیشتر و بهتر از موقوفات و احیای موقوفات فراموش شده از اقدامات مهم اداره اوقاف است.

امام جمعه یزد افزود: موقوفات فراموش شده باید با توجه به نیاز روز و جامعه کاربردی شده و در زمینه های مختلف اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

ناصری نیت واقف را اصل موضوع و مسئله وقف دانست و گفت: نیت واقف نباید پایمال گردد و باید به گونه ای برنامه ریزی و فعالیت کرد که نیت و رضایت صاحب وقف را به طور کامل جلب کند.

وی خاطر نشان ساخت: معطل کردن و از بین رفتن موقوفات، بدترین نوع خیانت در امانت است و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که موقوفات استان در مسیر درست استفاده گردد و اوقاف باید همواره مردم را در زمینه وقف و امور خیریه راهنمایی کند تا از معطل شدن موقوفات در استان جلوگیری کند.

ناصری حفاظت از اموال وقفی را امری دشوار دانست و تصریح کرد: ثمر رساندن موقوفات و احیای وقف های هدر رفته نوعی حفاظت از موقوفات است که در این زمینه اداره اوقاف و امور خیریه مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد.

برخی از اسناد وقفی دارای ارزش تاریخی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هم در این دیدار با اشاره به ویژگی های استان در زمینه وقف گفت: خرد بودن و کم بودن مساحت استان از ویژگی هایی است که باعث شده بیش از یک سوم موقوفات استان یزد کمتر از 200 مترمربع باشد.

حجت الاسلام حسین زارع زاده افزود: 97 درصد موقوفات استان، رقبات کمتر از 5 هزار مترمربع و تنها یک درصد از این موقوفات دارای مساحت بیش از 5 هزار متر مربع است.

وی برخی از اسناد وقفی را دارای ارزش تاریخی دانست و گفت: برخی از وقف نامه ها هم از نظر سند و هم از نظر ملک وقفی دارای ارزش تاریخی است و نیاز به نگه داری در شرایط ویژه ای دارد که متاسفانه به دلیل نبود امکان کافی در حال نابودی هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: موقوفات ثبت نشده به اندازه موقوفات ثبت شده در استان است که این موقوفات به شدت در معرض خطر ملکی شدن قرار دارند .

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *