از فروشگاه بازی تا Call Of duty

ad1

نویسنده مهدی آریایی‌نژاد – پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

اسپنسر فاش کرده بود که مایکروسافت می‌خواهد با اپل و گوگل در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل رقابت کند. این شرکت قصد دارد یک سرویس رقیب با تمرکز بر بازی‌ها ایجاد کند. او همچنین گفت که قانون‌گذاران از ایده مایکروسافت برای ایجاد یک فروشگاه اپلیکیشن موبایل شخص ثالث حمایت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرده است که دروازه‌بانان، یعنی بازیگران اصلی مانند گوگل و اپل را مجبور می‌کند تا انتخاب‌های بیشتری را برای کاربران در مورد جایی که برنامه‌های تلفن‌همراه را دانلود می‌کنند، به وجود آورند. حتی کاخ‌سفید نیز وجود تنها این دو فروشگاه را ضدرقابتی خواند اما به این زودی‌ها منتظر معجزه نباشید، اسپنسر می‌گوید که مایکروسافت تا ایجاد فروشگاه اپلیکیشن موبایل خود فاصله زیادی دارد.

آیا زمان آن فرارسیده‌است که مایکروسافت وارد بازار اپلیکیشن‌های موبایل گردد؟
ما قبلا این را دیده بودیم. ویندوزفون یک سیستم‌عامل خوب بود، اما واقعا از نظر تجربه کاربر و برنامه‌ها چیز زیادی ارائه نمی‌داد. دلیل شکست ویندوزفون این بود که بسیاری از برنامه‌های محبوب در فروشگاه آن در دسترس نبودند، به‌ویژه برنامه‌های گوگل مانند یوتیوب و جی‌میل. مایکروسافت مشکلی که گوگل با ios داشت را با اندروید یا ios ندارد. این شرکت تعداد زیادی برنامه در پلی‌استور و اپ‌استور دارد. برنامه‌های موبایل آن همگی به‌خوبی طراحی شده‌اند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. نکته اینجاست که نباید از صفر شروع کرد. مایکروسافت درحال‌حاضر جای پایی در صنعت تلفن همراه دارد، همه برنامه‌هایش را می‌تواند در فروشگاه اپلیکیشن خود میزبانی کند اما بخش مهم این است که درواقع افراد را وادار به استفاده از فروشگاه مایکروسافت در تلفن خود کنید. این یک موضوع کاملا متفاوت است و نیاز به تلاش بیشتری دارد. این می‌تواند بار دیگر تا حد زیادی به در دسترس بودن برنامه‌های شخص ثالث یا در این مورد، همان‌طور که اسپنسر گفت، به بازی‌های موبایل بستگی داشته باشد. جذب گیمرهای اندرویدی به فروشگاه اپلیکیشن موبایل آن می‌تواند بسیار ساده‌تر از این باشد که کاربران را به‌طورکلی به یک سیستم‌عامل (و دستگاه) جدید سوق دهند. این صرفا حدس و گمان است اما فکر می‌کنم که به‌خصوص اگر مایکروسافت مسیر فروشگاه اپیک گیمز را برای طراحی برخی عناوین انحصاری انتخاب کند، یا امتیازاتی مانند نحوه انجام مایکروسافت ریواردز به کاربران ارائه دهد این کار امکان‌پذیر است. شرکت ردموند اخیرا توضیح داده است که چگونه به توسعه‌دهندگان این امکان را داده است که تبلیغات را در فروشگاه مایکروسافت برای رایانه شخصی قرار دهند تا به تبلیغ برنامه‌های خود کمک کند. در این اطلاعیه اشاره شده است که چگونه «تمایز بین تلفن‌همراه و دسکتاپ محو شده است» و همچنین نشان می‌دهد که تجربه توزیع برنامه‌های دسکتاپ شبیه به تلفن همراه است. همه اینها راه آسانی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا برنامه‌های‌شان را در فروشگاه برنامه قرار دهند، همراه با برخی انگیزه‌های دیگر مانند نمایش آنها از طریق تبلیغات. مایکروسافت به گیمرهای موبایل اجازه می‌دهد تا از طریق ویژگی بازی ابری برنامه ایکس‌باکس به بازی‌های ایکس‌باکس دسترسی داشته باشند. این غول فناوری همچنین با فروشگاه اپ‌استور آمازون همکاری کرده است تا مردم بتوانند از برنامه‌های اندروید در رایانه‌های شخصی ویندوز 11 خود استفاده کنند. واضح است که تجربه زیادی در صنعت برنامه‌های موبایل دارد و زمان آن فرارسیده‌است که مایکروسافت وارد بازی گردد تا حداقل گوگل و اپل را مجبور کند تا سهم بیشتری به آن شرکت بدهند. 
 
ماجرای  Call Of Duty
در بخش دیگری از مصاحبه فیل اسپنسر، مجددا تاکید کرده است درصورتی‌که مایکروسافت حق امتیاز را به‌دست‌آورد، بازیکنان Call of Duty محتوای کامل و برابری ویژگی‌ها را در تمام پلتفرم‌ها دریافت خواهند کرد. طی مصاحبه اخیر از اسپنسر پرسیده شد که آیا مایکروسافت قصد دارد درصورتی‌که خرید 69 میلیارد دلاری ناشر Call of Duty  توسط قانون‌گذاران تایید گردد، به بازیکنان ایکس‌باکس محتوای انحصاری ارائه دهد یا خیر. او گفت: «وقتی می‌گوییم همه جا در دسترس است یا انحصاری نیست، می‌خواهیم بهترین نسخه Call of Duty را برای هر بازیکنی در هریک از آن پلتفرم‌ها ایجاد کنیم. من امروز اینجا نشسته‌ام با یک بازی عالی که در چند هفته گذشته منتشر شده است، میراث هاگوارتز. و بله، در پلی‌استیشن در دسترس است و در ایکس‌باکس به‌عنوان بخشی از اکوسیستم در دسترس نیست، و من می‌دانم که این بخشی از صنعت است. این همان کاری نیست که ما می‌خواهیم اینجا انجام دهیم. همین نسخه از بازی روی تمامی پلتفرم‌ها در دسترس خواهد بود، کاری که ما امروز انجام می‌دهیم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که این بازیکنان احساس می‌کنند تجربه خوبی در پلتفرمی که برای بازی‌کردن انتخاب می‌کنند دارند.» رگولاتورها ابراز نگرانی کرده‌اند که این خرید می‌تواند توانایی پلی‌استیشن برای رقابت را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد، زیرا مایکروسافت مالکیت سری Call of Duty را که سونی آن را «غیرقابل‌تعویض» خوانده است، به‌دست خواهد آورد. در تلاشی برای رفع این نگرانی‌ها، مایکروسافت اخیرا اعلام کرد که به سونی یک قرارداد 10ساله و قانونی پیشنهاد داده است تا هر بازی جدید Call of Duty را در همان روزی که برای ایکس‌باکس عرضه می‌گردد در پلی‌استیشن در دسترس قرار دهد.درحالی‌که سونی تاکنون از پذیرش این پیشنهاد خودداری کرده است، براد اسمیت، رئیس مایکروسافت اخیرا گفت که همچنان امیدوار به انعقاد قرارداد با پلی‌استیشن است. هفته گذشته، مایکروسافت اعلام کرد که در صورت تایید قرارداد اکتیویژن بلیزارد، یک قرارداد قانونی الزام‌آور 10ساله برای آوردن بازی Call of Duty به پلتفرم‌های نینتندو امضا کرده است.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

ad2
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *