تغییر معماری آینده‌ شبکه

[ad_1]

پیش از اینترنت نیز شبکه‌های داده‌های آنالوگ (تلفن، رادیو و تلویزیون) مهم‌ترین شبکه‌های انتقال داده‌ جهانی محسوب می‌شدند. حالا محققان انستیتوی استاندارد ایالات متحده، راه حل جدیدی برای انتقال داده از طریق اتم‌ها پیدا کرده‌اند؛ تلویزیون اتمی. منطق این تلویزیون دیگر الکترونیک نیست بلکه انتقال داده‌ها توسط اتم‌ها انجام می‌گردد.
محور این فناوری، اتم‌های روبیدیمی است که در حالت گاز در یک محفظه‌ شیشه‌ای هستند. این اتم‌ها توسط دو لیزر تحریک می‌شوند تا با فاصله‌ بیشتری در هسته‌ بچرخند. این فاصله‌ بیشتر منجر به آن می‌گردد که اتم‌ها به سیگنال‌های الکترومغناطیسی حساس‌تر شوند. یک سیگنال به سمت اتم‌ها فرستاده می‌گردد و اتم‌ها این سیگنال رمزگذاری‌شده را به واسطه‌ تغییر انرژی خود منتقل می‌کنند. کیفیت انتقال تصویر در این تلویزیون فعلا 480i است اما سرعت انتقال داده‌ آن برای اینترنت حدود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه تخمین زده شده است. این تکنولوژی هنوز در مرحله‌ آزمایشگاهی است اما می‌توان انتظار داشت انتقال داده‌ اتمی معماری آینده‌ شبکه را به کل تغییر دهد.
همکاری غول‌های بزرگ برای تاسیس یک دیتاسنتر قدرتمند
تحلیل استراتژی‌های شرکت انویدیا می‌تواند به‌خوبی روند آینده‌ فناوری‌های سایبری را نشان دهد. این شرکت پس از آن که با شرکت Rescale برای پردازش دوقلوهای ابری یک قرارداد همکاری منعقد کرد، اکنون با شرکت VMware و Dell یک قرارداد جدید برای توسعه‌ دیتاسنتر تصویب کرده است. محور اصلی این دیتاسنتر پردازش‌گر‌های GPU انویدیاست. رقابت سنتی اینتل و انویدیا اکنون به یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنتر‌های جهان ختم شده است.
با توجه به افزایش حجم داده‌ها، لزوم افزایش سرعت انتقال داده‌ها و نامتمرکز‌شدن اپلیکیشن‌ها، انویدیا از معماری DPU (واحد‌های پردازش داده) استفاده می‌کند. به واسطه‌ این واحد‌ها، دیگرچرخه‌های CPU درگیر پردازش همه‌ داد‌ه‌ها نخواهند شد و دیتاسنتر می‌تواند وظایف مختلف شبکه را با امنیت و پایداری بسیار بالاتری انجام دهد. دست آخر با توجه به این که اکنون نیاز بسیاری از شرکت‌ها استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی است، دیتاسنتر مجهز به معماری پیشرفته‌ DPU می‌تواند وظایف توزیع‌شده‌ هوش‌های مصنوعی را نیز به‌خوبی پشتیبانی کند. از سوی دیگر سرویس vSphere که شرکت VMware نیز یک بستر مجازی‌سازی رایانش ابری برای شرکت‌هاست با استفاده از سخت‌افزار انویدیا تقویت شده است. ترکیب سرور‌های دل، سخت‌افزار انویدیا و پلتفرم‌ وی‌ام‌ویر یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های سایبری جهان را شکل داده است.
 ماده‌ای که مانند مغز به خاطر می‌آورد
ما انسان‌ها تنها با مواد می‌توانیم چیز‌های جدید (یا در واقع همان فناوری‌ها) را بسازیم. حتی زمانی که شما در شبکه‌ اجتماعی تصویری را آپلود می‌کنید، باز هم از ماده‌‌ سایبری (صفر و یک‌ها، الکترونیک و…) استفاده کرده‌اید. به همین دلیل است که ما به‌دنبال فهم مواد و کشف مواد جدید برای تکنولوژی‌های‌مان هستیم. بر همین اساس یک «کشف اتفاقی» به خبر مهم هفته‌ گذشته تبدیل شد: کشف ماده‌ای که می‌تواند مانند نورون‌های مغزی به خاطر بسپارد.
محمد سمیع‌زاده، دانشجوی دکترای الکترونیک در سوئیس، توانسته ماده‌ای با عنوان وانادیم دی‌اکسید را تولید کند. مقاله‌ او که در نشریه‌ معتبر Nature چاپ شده است، بیان می‌کند این ماده فعالیت‌های مشابه با نورون‌ها را نشان می‌دهد؛ به این معنا که می‌تواند جریان‌های الکتریکی را تحت شرایط خاصی که بسیار شبیه نورون‌هاست از خود عبور دهد. همان‌طور که نورون‌ها به نحوی خاطره‌ جریان‌های الکتریکی قبلی را در خود نگاه می‌دارند و رفتار جدیدشان مطابق با تجربه‌های گذشته است، ماده‌ کشف‌شده‌ سمیع‌زاده نیز جریان الکتریکی قبلی را به خاطر می‌سپارد و جریان بعدی را مبتنی بر آن پیش‌بینی می‌کند. حافظه‌ این ماده فقط سه ساعت است اما سمیع‌زاده امیدوار است بتواند با توسعه‌ این ماده از آن به‌عنوان «مغز هوش مصنوعی» استفاده کند.
 گزارش ۲۰۲۲ هوش مصنوعی IBM
شرکت IBM هر سال یک پیمایش وسیع در سطح جهانی با موضوع «انطباق‌پذیری هوش مصنوعی» انجام می‌دهد. هدف این پیمایش رصد میزان نفوذ هوش مصنوعی در سال گذشته و پیش‌بینی اثر‌گذاری‌های آتی هوش مصنوعی است. در آخرین نسخه‌ این پژوهش، IBM  اعلام کرده سه روند اصلی هوش مصنوعی به ترتیب به شرح زیر هستند: ۱) اتوماسیون و مهارت‌های انسانی هوش مصنوعی، ۲) اعتمادسازی هوش مصنوعی و ۳) پایدارسازی شرکت‌ها به واسطه‌ هوش مصنوعی (به‌خصوص به علت بحران‌های زنجیره تامین و زنجیره ارزش که به واسطه‌ پاندمی کرونا ایجاد شده بودند.) بر اساس این پیمایش ۳۵درصد شرکت‌ها اعلام کرده‌‌اند 
از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و ۴۲ درصد اعلام کرده‌اند برای استفاده از هوش برنامه‌ریزی کرده‌اند. ۳۰درصد اعلام کرده‌اند هوش مصنوعی به کارآمدی و کاهش زمان کمک کرده است. ۶۶ درصد اعلام کرده‌‌اند با استفاده از هوش مصنوعی کسب و کار پایدارتری را رقم زده‌اند. ۵۴ درصد از هوش برای اتوماسیون استفاده کرده‌اند. این پژوهش خلاف پژوهش گارتنر با ۳۴ درصد اصلی‌ترین بحران در انطباق‌پذیری را نبود مهارت نیروی انسانی عنوان کرده است. ۷۴درصد شرکت‌ها هیچ تلاشی برای تضمین قابل اعتماد ‌بودن هوش خود نکرده‌اند (چه در زمینه‌ اجرایی و چه در زمینه‌ اخلاقی).
اهمیت بلوغ هوش مصنوعی در کسب‌وکار‌ها
یک پژوهش جدید در زمینه‌ هوش مصنوعی نشان می‌دهد استفاده از آن هنوز در شرکت‌های پیشر‌وی جهان با معضلات جدی روبه‌روست. در این پیمایش که ۱۲۰۰ شرکت پیشروی هوش مصنوعی در آن شرکت کرده‌اند، مشخص شده حدود ۶۳ درصد شرکت‌ها رابطه‌ بلوغ‌نیافته با هوش مصنوعی دارند. حدود ۴۰ درصد مصاحبه‌شوندگان پاسخ داده‌اند استفاده‌‌ عملیاتی از هوش مصنوعی منجر به سود ۴۰ درصد آنها در آن زمینه‌ خاص شده است اما نتایج پیمایش نشان می‌دهد هوش مصنوعی هنوز به مرکز اصلی توسعه‌ و کاربردی‌سازی در اقتصاد کسب و کار‌ها تبدیل نشده است. به همین دلیل مسأله‌ «بلوغ هوش مصنوعی» اکنون یکی از مسائل مهم اقتصاد جهانی است.
بلوغ هوش مصنوعی میزان تسلط سازمان‌ها بر قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی را در ترکیب مناسب برای دستیابی به عملکرد بالا برای مشتریان، سهامداران و کارمندان اندازه‌گیری می‌کند. معیار بلوغ هوش مصنوعی صرفا ناظر به میزان کلان‌داده‌ها و استفاده از الگوریتم‌های پیچیده نیست، برعکس، اثرگذاری هوش بر فرهنگ سازمانی، کارآمدی و استراتژی‌های کسب و کار عناصر این معیار را شکل می‌دهند. براساس این گزارش تنها ۱۲درصد کسب و کار‌ها به طور کامل بلوغ یافته‌اند. بالاترین میزان بلوغ برای حوزه‌ اتوماسیون و دفاعی و پایین‌ترین میزان برای بانک‌ها و سلامت تعیین شده است.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *