توافق نظامی برای هوش‌ مصنوعی

ad1

کنفرانس REAIM که هفته گذشته در لاهه به میزبانی مشترک هلند و کره‌جنوبی برگزار شد، با حضور نمایندگان بیش از 60 کشور ازجمله چین برگزار شد. وزرا، نمایندگان دولت، اتاق‌های فکر و سازمان‌های صنعتی ــ مدنی در این گفت‌وگوها شرکت کردند. روسیه برای شرکت در آن دعوت نشد، درحالی‌که اوکراین در آن شرکت نکرد.
فراخوان اقدامی که توسط همه شرکت‌کنندگان به‌غیراز رژیم‌صهیونیستی امضا شد، تأیید کرد که کشورها متعهد به توسعه و استفاده از هوش‌مصنوعی نظامی مطابق با «تعهدات حقوقی بین‌المللی و به گونه‌ای که امنیت، ثبات و مسئولیت بین‌المللی را تضعیف نکند» هستند.
بانی جنکینز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات، خواستار استفاده مسئولانه از هوش‌مصنوعی در موقعیت‌های نظامی شد. جنکینز گفت: «از همه کشورها دعوت می‌کنیم تا در اجرای هنجارهای بین‌المللی به ما بپیوندند، زیرا مربوط به توسعه نظامی و استفاده از هوش‌مصنوعی» و سلاح‌های خودمختار است. ما می‌خواهیم تأکید کنیم که برای تعامل با هر کشوری که علاقه‌مند به پیوستن به ما باشد، آماده هستیم.»
جیان تان، نماینده چین در این اجلاس گفت که کشورها باید «مخالفت با دستیابی به برتری نظامی و هژمونی مطلق از طریق هوش‌مصنوعی» و از طریق سازمان ملل متحد کار کنند. سایر موضوعاتی که امضاکنندگان توافق کردند به آنها رسیدگی کنند عبارتند از: قابلیت اطمینان هوش‌مصنوعی نظامی، پیامدهای ناخواسته استفاده از آن، خطرات تشدید و نحوه مشارکت انسان‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری. در مورد پیامدهای ناخواسته ذکرشده در بیانیه، برخی بیم دارند که فشار هند به سیستم‌های نظامی مجهز به هوش‌مصنوعی می‌تواند از طریق افزایش خطر حملات پیشگیرانه منجر به جنگ هسته‌ای با پاکستان گردد.
برخی از شرکت‌کنندگان به مزایای استفاده از هوش‌مصنوعی در درگیری‌ها اشاره کردند. ووپکه هوکسترا، معاون نخست‌وزیر هلند گفت: تصور کنید موشکی به یک ساختمان آپارتمانی برخورد کند. «هوش مصنوعی در کسری از ثانیه می‌تواند تاثیر آن را تشخیص دهد و نشان دهد که بازماندگان در کجا هستند. حتی جالب‌تر این‌که هوش مصنوعی می‌توانست موشک را در وهله اول رهگیری کند. بااین‌حال هوش‌مصنوعی نیز این پتانسیل را دارد که در عرض چند ثانیه نابود گردد.»
منتقدان می‌گویند این بیانیه از نظر قانونی الزام‌آور نیست و بسیاری از نگرانی‌های دیگر در مورد استفاده از هوش‌مصنوعی در درگیری‌های نظامی ازجمله پهپادهای هدایت‌شونده با هوش مصنوعی را برطرف نمی‌کند.
نگرانی‌های بیشتری در مورد کاربردهای بالقوه هوش‌مصنوعی در جنگ هفته گذشته پس از این‌که لاکهید مارتین فاش کرد جت آموزشی جدیدش به مدت بیش از 17 ساعت توسط هوش‌مصنوعی پرواز می‌کرد، ایجاد شد و اولین باری بود که هوش‌مصنوعی به این روش در یک هواپیمای تاکتیکی درگیر شده است. 
در جای دیگر، اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل و رئیس آلفابت گفت که هوش‌مصنوعی می‌تواند تأثیری مشابه معرفی سلاح‌های هسته‌ای بر جنگ‌ها داشته باشد.

منبع:‌ ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

ad2
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

ببینید | بررسی ۷۵ سال خشونت جنسی اسرائیل علیه زنان فلسطینی!

بهترین و جامع ترین بررسی که در طی این چند روز دیده شده، تمام زوایا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *