خودخواهی؛ بلای جان والیبال ایران

[ad_1]

 

این عنوان در حالی به‌دست آمد که والیبال ایران با توجه به توان و قدرت بازیکنان و سرمایه انسانی که در اختیار داشت می‌توانست نتیجه‌ای بهتر به دست آورد، اما برخی از دلایل باعث شد تا والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۲۲ ناکام بماند.

پس‌از المپیک توکیو برخی از ستاره‌های نسل طلایی مانند سعید معروف از تیم‌ملی خداحافظی و صحبت‌هایی مبنی‌بر جدایی محمد موسوی و امیر‌غفور، دو بازیکن نام‌آشنا که سال‌های زیادی را در تیم‌های ملی گذاشتند و تلاش بسیاری برای ارتقای نام ایران در والیبال دنیا به‌کار گرفته بودند، مطرح شد.

سعید معروف تصمیم نهایی‌اش را گرفت و دیگر به اردوی ملی ملحق نشد، اما محمد موسوی و امیر غفور دو بازیکنی بودند که حرفی از خداحافظی نزدند. در کمال تعجب امیر غفور به اردو‌های ملی دعوت نشد و تنها نام محمد موسوی در فهرست دعوتی برای حضور در اردو‌های ملی دیده شد. محمد موسوی به اردو پیوست، اما در فاصله یک روز به اعزام تیم‌ملی به رقابت‌های قهرمانی جهان در جمع رسانه خداحافظی و اعلام کرد با توجه به شرایط موجود نمی‌تواند کمکی به تیم‌ملی داشته باشد. صحبت‌های محمد موسوی زنگ خطر اوضاع بحرانی تیم‌ملی را به صدا درآورد، اما توجهی به آن نشد.

علاوه‌بر نادیده‌گرفتن محمد موسوی و امیر غفور اتفاق ناخوشایند دیگر کنار گذاشته شدن امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم‌ملی بود که سال‌ها در کنار تیم حضور داشت و تجربیات بسیاری برای مدیریت تیم در اختیار داشت، اما او نیز به یکباره از بدنه تیم‌ملی خارج شد.

همان‌طور که پیش‌از آن و قبل‌از اعزام تیم‌ملی به لیگ ملت‌ها، توتولو دستیار خارجی از تیم‌ملی کنار گذاشته شد. کنار رفتن و حذف مهره‌های تاثیرگذار چه در بدنه کادر فنی و چه بازیکنانی که سال‌ها برای والیبال ایران تلاش کرده‌اند جای سؤال داشت، اما کادر ایرانی با تصمیمات عجیب‌غریب خود یک‌تنه پیش رفت و حتی پیش‌از اعزام به رقابت‌های قهرمانی جهان نتایج خوبی در دیدار‌های دوستانه و جام واگنر کسب نکرد.

پس از ناکامی در دیدار‌های دوستانه نیز سرمربی تیم‌ملی در اظهارنظری عجیب پس‌از شکست مقابل اسلوونی اعلام کرد که تیم اسلوونی بازی را بیش‌از اندازه جدی گرفته بود! و حالا تیم اسلوونی در دومین تجربه حضور خود پس از سال ۲۰۱۸ در مسابقات قهرمانی جهان یکی از چهار تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود که برای کسب سکو و نخستین مدال جهانی تلاش می‌کند و تیم‌ملی والیبال ایران با ارائه نمایشی ضعیف و به‌دور از انتظار عنوان سیزدهمی را به‌دست آورد.

اوضاع آشفته روحی-‌روانی بازیکنان که در رقابت‌های قهرمانی جهان آشکار شد نشان داد این تیم فاصله زیادی با تیم پرانگیزه و پرامید رقابت‌های لیگ ملت‌ها دارد و باید آسیب‌شناسی‌های لازم صورت گیرد که چه اتفاقی رخ داد که امین اسماعیل‌نژاد و میلاد عبادی‌پور برخلاف رقابت‌های لیگ ملت‌ها به یکباره در مسابقات قهرمانی جهان کم‌فروغ ظاهر شدند و خبری از جنگندگی بازیکنان نبود، آیا باید بار دیگر به صحبت‌های محمد موسوی پیش از اعزام رجوع کنیم؟

نکته عجیب دیگر اظهارنظر مربی تیم علیرضا طلوع کیان در رسانه ملی در مواجهه با انتقادات کارشناسانی بود که آن‌ها را بدون عقبه خواند.

هر یک از کارشناسانی که درباره تیم‌ملی نظر و انتقادشان را بیان می‌کنند بی‌تردید هدفی جز پیشرفت تیم‌ملی والیبال ایران ندارند و چه بهتر که نقد‌های دلسوزانه با جان‌ودل پذیرفته گردد که درنهایت نتایج مثبت آن برای تیم‌ملی به دست آید.

مسابقات قهرمانی جهان والیبال پس‌از بازی‌های المپیک یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فدراسیون جهانی والیبال به شمار می‌رود که تمام تیم‌ها با تمام توان و ظرفیت خود در آن شرکت می‌کنند، اما متأسفانه تیم‌ملی والیبال ایران با تصمیماتی عجولانه با ترکیبی در این رقابت‌ها شرکت کرد که تجربه لازم را در چند سال اخیر به دست نیاورده و حتی برخی از بازیکنانی که می‌توانستند کمک بیشتری به تیم کنند شاهد حضورشان در نیمکت ذخیره بودیم.

فدراسیون والیبال با تشکیل اتاق فکر باید در این زمینه تصمیمات لازم را گرفته و آسیب‌شناسی کند تا بیشتر از این والیبال ایران که امروز در رنکینگ جهانی شاهد سقوط دو پله‌ای‌اش هستیم و در جایگاه دهم جهان و دوم آسیا قرار دارد و تیم ژاپن که همچنان روند روبه‌رشد خود را در پیش گرفته و امروز در صدر رنکینگ آسیا و هشتم جهان بالاتر از ایران قرار دارد، جدی تلقی گردد.

روزنامه جام جم 

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *