هفت‌خوان فناوری برای حذف رایانه رومیزی و عوامل تاثیرگذار بر فراز و فرود آن در آینده

[ad_1]

روزهایی که رایانه شخصی خود را روشن کرده‌اید و زمان کافی برای رفتن به طبقه پایین، درست‌کردن قهوه و بازگشت به صندلی خود برای دیدن راه‌اندازی آن دارید، گذشته است. در عصر مدرن رایانه‌های شخصی بسیار سریع‌تر هستند، اما ما هنوز در سطحی آن نیستیم که دسکتاپ یا لپ‌تاپ بوت گردد و به محض این‌که انگشت شما از دکمه روشن/خاموش حرکت می‌کند آماده کار باشد. با این حال، ما در حال نزدیک‌تر شدن به آن نقطه هستیم. سخت‌افزار Tom سال گذشته موفق شد یک رایانه شخصی را در 4.9 ثانیه با ویندوز 10 راه‌اندازی کند؛ موفقیتی که با استفاده از درایو Optane از اینتل و برخی پیکربندی‌ها به دست آورد. طی پنج تا 10 سال، پیشرفت در راه‌حل‌های ذخیره‌سازی، همراه با مادربوردها، پردازنده‌ها و رم می‌تواند به این معنا باشد که ویژگی instaboot به واقعیت تبدیل می‌گردد یا حداقل زمان بوت شدن را به کمتر از چند ثانیه کاهش می‌دهد. بیایید ویندوز را در دستگاه‌های ARM فراموش نکنیم که ممکن است اولین رایانه‌ای باشد که عنوان رایانه‌های شخصی واقعی را در اختیار دارد. تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند به لطف ویژگی‌های حالت کم مصرف و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، دسترسی فوری به چیزی که اساسا یک رایانه است، فراهم می‌کنند. اما آیا یک گوشی هوشمند واقعا جایگزین رایانه شخصی خواهد شد؟

 رایانه رومیزی در جیب شما
تلفن‌های هوشمند به طور فزاینده‌ای قدرتمندتر می‌شوند و در برخی موارد عملکرد خام‌تری نسبت به بسیاری از لپ‌تاپ‌ها دارند. فرآیند تولید 7 نانومتری در حال حاضر در اسنپ‌دراگون 855 کوالکام، A12 اپل و کایرین980 هوآوی استفاده شده و تصور می‌گردد تراشه‌های 5 نانومتری در سال آینده و به دنبال آن 3 نانومتری در سال 2022 وارد بازار شوند و قدرت و کارایی بیشتری را برای گوشی‌های همراه به ارمغان آورند. شرکت‌ها سال‌هاست با سطوح مختلف موفقیت، با استفاده از لوازم جانبی مانند ایستگاه‌های اتصال، سعی در پر کردن شکاف بین رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند دارند. سامسونگ پلتفرم DeX خود را که با اتصال یکی از گوشی‌های پرچمدار خود به مانیتور و استفاده از صفحه کلید/ماوس اختیاری، تجربه‌ای شبیه به دسکتاپ ارائه می‌دهد، به کار گرفته است. DeX  ایده بسیاری از افراد برای جایگزینی رایانه شخصی نیست، اما با ویژگی‌ها و تکرارهای جدید به تکامل خود ادامه می‌دهد.
دیگر تلاش‌های اخیر برای تطبیق عملکرد گوشی‌های هوشمند با محیط دسکتاپ شامل پیوستگی macOS و برنامه «تلفن شما» مایکروسافت است، بنابراین می‌توانید احراز هویت کنید به تماس‌های تلفنی پاسخ دهید، پیام ارسال کنید یا به‌طور یکپارچه عکس بگیرید و آنها را به گردش کار دسکتاپ خود منتقل کنید.
در نهایت، با تمام قدرتی که دارند، گوشی‌های هوشمند عمدتا به‌عنوان دستگاه‌های مصرفی به‌جای تولید محتوا استفاده می‌شوند شغلی که هنوز هم برای رایانه‌های شخصی مناسب‌تر است. بعید است که این نقش‌ها در آینده قابل پیش‌بینی به دلیل شکل طبیعی و محدودیت‌های قابلیت استفاده تغییر کنند. بنابراین رایانه شخصی بهترین گزینه برای هنرمندان، تولیدات صوتی/تصویری، هوش مصنوعی، گیمرها و برنامه‌نویسی خواهد بود، اما نه لزوما به دلیل سخت‌افزار یا حتی نرم‌افزار سریع‌تر آن.
گوشی هوشمند شما نمی‌تواند تجهیزات جانبی کلاس دسکتاپ را تامین کند، همان‌طور که قبلا با موفقیت کمی انجام می‌شد، اما نکته کلیدی این است که تمام پردازش‌ها را باید به فضای ابری منتقل کنید.

 تاثیر اینترنت بر رایانه رومیزی
نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که اتصالات اینترنت پرسرعت چقدر توان تأثیرگذاری بر چشم‌انداز رایانه شخصی را دارند. علاوه بر تغییر نحوه ذخیره داده‌ها توسط رایانه‌های شخصی، آنها می‌توانند اصول اساسی نحوه عملکرد رایانه شخصی را نیز تغییر دهند. به عنوان مثال، پلتفرم Stadia مبتنی بر ابر گوگل را در نظر بگیرید. این شرکت می‌گوید که سرویس آتی در زمان راه‌اندازی از جریان 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند و قصد دارد در آینده پشتیبانی از 8K را ارائه دهد. و تنها چیزی که Stadia به آن نیاز دارد دستگاهی با مرورگر کروم و اتصال به اینترنت است. این نوع عملکرد معمولا به رایانه‌ای با هزینه هزاران دلار و سخت‌افزار پیشرفته نیاز دارد.
این سؤال پیش می‌آید: چگونه استریم بر آینده رایانه شخصی تأثیر می‌گذارد؟ به راحتی می‌توان آینده‌ای را تصور کرد که در آن رایانه رومیزی شما یک دستگاه با قابلیت‌های محدود است، کار پردازش سنگین در فضای ابری انجام می‌گردد و به دستگاه باز می‌گردد که می‌تواند به معنای رایانه‌های ارزان قیمت باشد که عملکرد بهتری نسبت به آنچه داریم داشته باشند.
طبق گزارش‌ها، مجموعه بعدی ایکس‌باکس مایکروسافت شامل چیزی مشابه خواهد بود: یک دستگاه کم مصرف که فقط بازی‌ها را از فضای ابری پخش می‌کند و فقط بخش کوچکی از بازی را به صورت محلی پردازش می‌کند. وقتی صحبت از بازی به میان می‌آید، هنوز مشکلاتی در مورد تاخیر بسیار مهم و میزان محتوا وجود دارد. اما اگر بتوانیم جریان‌های 4K را برای بازی‌های بی‌درنگ مدیریت کنیم، از همان فناوری برای نوع کاری استفاده خواهیم کرد که به جلوه‌های بصری بسیار کمتری نیاز دارد، اما به طور بالقوه به قدرت پردازش بسیار بیشتری نیاز دارد که می تواند در جای دیگری انجام گردد، در حالی که سخت‌افزار محلی شما فقط اصول اولیه را انجام می‌دهد.

 کامپیوتر‌های همه کاره
رایانه‌های شخصی همه در یک چیز جدیدی نیستند، اما می‌بینیم که آنها در دو جهت مخالف حرکت می‌کنند. به لطف کاهش اندازه اجزا و تقاضای گیمرها، ما شاهد تبدیل شدن آنها به گزینه‌ای مناسب برای گیمرها تنها در سال‌های اخیر بوده‌ایم. اپل آی‌مک‌ها نشان داده‌اند که بازاری برای این نوع ماشین‌ها وجود دارد و مجموعه‌ای که اخیرا به‌روزرسانی شده‌اند شامل iMac Pro نزدیک به ۱۵۰۰۰دلار است که دارای پردازنده‌های Xeon W و ۱۲۸ گیگابایت حافظه DDR4 EEC است. اخیرا یک AIO با نام تجاری Dynabook از شارپ با صفحه نمایش 13.5اینچی 8K مشاهده شده است که بدون شک برای محل کار نیز مناسب است. این احتمال وجود دارد که هزینه ‌‌ای‌‌آی‌او‌ها «AIO» کاهش یابد در حالی که سخت‌افزار قدرتمندتر و کوچک‌تر می‌گردد. همچنین می‌توان انتظار داشت نمونه‌های بیشتری از اندازه صفحه نمایش بزرگ، وضوح افزایش یافته و صفحه نمایش لمسی را ببینیم. در نقطه مقابل این طیف، ما همچنین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که AIOهای مصرف‌کننده فوق‌العاده مقرون به صرفه را ببینیم که سخت‌افزار بسیار ابتدایی را با صفحه نمایش بزرگ و دستگاه‌های ورودی بسته‌بندی می‌کنند. برای کسانی که از رایانه شخصی برای استفاده عمومی استفاده می کنند، این دسکتاپ‌ها می‌توانند از SoC گوشی هوشمند شما استفاده کنند و هر زمان که برای اجرای نرم افزار خاصی به جریان بیشتری نیاز داشتید، جریان را پخش کنند.در مورد بازی‌های AIO مصرف‌کنندگان از بازی‌های خود روی صفحه‌نمایش‌های 50 اینچی و 8K با نرخ تازه‌سازی 240 هرتز در سال 2030 لذت ببرند، بدون این‌که هیچ کیس و سیمی دست و پا گیر باشد.

 ذخیره سازی
آینده فضای ذخیره‌سازی رایانه شخصی، آینده مبهم است. امروزه بسیاری از فناوری‌های پیشرفته، مانند فلش NAND 96 لایه، ابتدا به راه‌حل‌های سازمانی وارد می‌شوند و معمولا به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند، اما ما باید منتظر ورود آنها باشیم. در حالی که می‌توان انتظار داشت قیمت، ظرفیت و سرعت حافظه‌های SSD NVMe در سال‌های آینده بهبود یابد، آینده فضای ذخیره‌سازی ممکن است در فضای ابری چیز دیگری باشد. ما در حال حاضر از راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری مانند Dropbox استفاده می‌کنیم، اما بیشتر مصرف‌کنندگان برای پشتیبان‌گیری و دسترسی به فایل‌ها از دستگاه‌های مختلف به این خدمات متکی هستند. مصرف‌کنندگان می‌توانند با سرعت باورنکردنی به فایل‌های ابری خود دسترسی پیدا کرده و دانلود کنند، اما این سرعت آپلود است که می‌تواند تفاوت ایجاد کند. در حال حاضر، گیگابیت پرو Comcast سرعت دانلود و آپلود 2000 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد، اما قیمت بالایی دارد: 1000 دلار پیش پرداخت و سپس 299 دلار در ماه. قیمت خدمات چند گیگ در دهه آینده کاهش خواهد یافت و به طور گسترده در دسترس خواهد بود. فضای نامحدود و دسترسی به هر مکانی مزایای خود را دارد. شاید در آینده رایانه‌های شخصی با ظرفیت‌های کوچک‌تر اما ذخیره‌سازی محلی بسیار سریع‌تر مشاهده گردد زیرا مردم بخش عمده‌ای از برنامه‌ها و داده‌های خود را در فضای ابری ذخیره می‌کنند.

 رابط کاربری صوتی و هوش مصنوعی
مایکروسافت به شما خواهد گفت که ویندوز در حال حاضر یک دستیار مجازی با کنترل صوتی به شکل کورتانا دارد، اما هیچ هوش مصنوعی خاصی در آن به کار نرفته و در عین حال یکی از حوزه‌های فناوری است که با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است. به فناوری Duplex گوگل مراجعه کنید. در حالی که گفته می‌گردد دستیار صوتی علی بابا که در حال حاضر در میلیون‌ها تماس مورد استفاده قرار می‌گیرد مطمئنا موارد مشابه هوش مصنوعی راه خود را به رایانه‌های شخصی باز می‌کنند و تشخیص صدا و درک متنی را بهبود می‌بخشند. در نهایت، ما می‌توانیم به طور یکپارچه کل رابط کاربری را با صدای خود کنترل کنیم و تا سال 2030 یا بعد از آن، کورتانا ممکن است بتواند آزمون تورینگ را شکست دهد و مانند یک انسان واقعی با کاربران گفت‌وگو کند. بیایید امیدوار باشیم که او در مورد آنچه ما آنلاین انجام می‌دهیم قضاوت‌کننده نباشد یا شخصیتی قاتل ایجاد نکند.
یکی دیگر از مزیت‌ها یا احتمالا نقطه ضعف، بسته به احساس شما در مورد این موارد، از یک هوش مصنوعی پیشرفته این است که کاربران می‌توانند اعلان‌های دسکتاپ را از طریق صوتی دریافت کنند. به جای صدایD آزاردهنده و به دنبال آن یک پاپ آپ، یک دستیار دیجیتالی که امیدواریم کمتر آزاردهنده باشد، شما را به صورت شفاهی از دعوت نامه ایمیل جدید و تولد یک دوست فیسبوک مطلع می کند. تصور کنید بتوانید به دستیار دستور دهید که با پیام تأیید کوتاه به ایمیل پاسخ دهد و تولد دیوید را تبریک بگوید. آیا ما دیگر حتی به دستان خود نیاز خواهیم داشت؟

 سیستم عاملی که خودش را تعمیر می کند
ایده سیستم عاملی که بتواند خود را ترمیم کند سال‌هاست که وجود داشته است. ویندوز 7 به عنوان اولین سیستم عامل خود ترمیم‌پذیر مورد ستایش قرار گرفت اما برای مثال آیا می‌توان یک درایور گرافیکی مشکل‌دار را شناسایی کرد و پرسید که آیا می‌خواهید آن را درست کنید یا نه؟ سیستم عاملی را تصور کنید که بتواند مشکلی را بدون نیاز به انجام یک بررسی تشخیصی توسط کاربر شناسایی کند. سپس می‌تواند به‌طور خودکار رفع‌های لازم را انجام دهد و قبل از این‌که متوجه شوید مشکلی وجود دارد، آن را اصلاح کند. نرم‌افزاری که هرگز خراب نمی‌گردد؟ اکنون این یک آینده عالی خواهد بود.

 واقعیت مجازی
با این که چند سالی است هدست‌های VR وجود دارد، هنوز مشکلاتی هست که مانع از تبدیل شدن آنها به جریان اصلی می‌گردد. بازی‌ها در حال بهتر شدن اما همچنان گران هستند.نسخه‌های جدید و بهبود یافته Oculus Rift و HTC Vive به همراه آخرین نسخه 3500 دلاری هولولنز در حال حاضر در دسترس هستند، اما هنوز برای متقاعد کردن مصرف‌کنندگان کافی نیستند. انتظار داشته باشید هدست‌های VR/AR در طول سال‌ها سبک‌تر، ارزان‌تر، قدرتمندتر و کمتر دست و پا گیر شوند. در کوتاه‌مدت، وضوح‌های بالاتر، نرخ‌های تازه‌سازی بهبودیافته، ردیابی بهتر چشم، فناوری‌های بی‌سیم جدید و تاخیر کمتر را شاهد خواهیم بود. در درازمدت، شاید در نهایت به یک قطعه کیت بی‌سیم که شبیه چیزی نزدیک‌تر به Google Glass است، برسیم. امیدواریم نرم‌افزار AR/VR همگام با سخت‌افزار پیشرفت کند و زمان زیادی طول نکشد تا آن برنامه از راه برسد. یکی از شرط‌بندی‌های طولانی‌مدت فیس‌بوک این است که می‌توانید با استفاده از این نوع فناوری خرید یا معاشرت کنید.

منبع:‌ ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *