چطور از وی‌چت درس بگیریم؟

[ad_1]

این شرکت با 889 میلیون کاربر فعال ماهانه بر بازار موبایل چین تسلط دارد. پلتفرم وی چت نحوه برقراری ارتباط و معاشرت آنلاین چینی‌ها را کاملا متحول کرده و همچنین نحوه تعامل مالی آنها با یکدیگر و پرداخت هزینه‌های مواد غذایی را تغییر داده است. وی‌چت دیگر فقط یک برنامه نیست.روی این موضوع تحقیق کردیم تا بفهمیم چگونه وی‌چت ۸۸۹ میلیون کاربر فعال ماهانه خود را به طور متوسط بیش از 50 دقیقه و 9 تا 11 بار جداگانه در روز به استفاده از برنامه سوق می‌دهد. این همان زمانی است که کاربران «زمان ترکیبی» را در مجموعه‌ای از برنامه‌های فیسبو‌ک از جمله اینستاگرام، فیسبوک و پیام‌رسان فیسبو‌ک به‌صورت روزانه صرف می‌کنند.

این پست به استراتژی رشدی می‌پردازد که منجر به نقاط عطف کلیدی وی‌چت، درس‌های آموخته شده و بینش‌هایی در مورد روش‌های جنون می‌گردد و از صفر تا 800میلیون کاربر وی‌چت در کمتر از شش سال به ثمر رسید. برخلاف AOL و یاهو، تنسنت یکی از معدود شرکت‌هایی است که سبد محصولات پیام رسانی خود را با موفقیت از یک محصول وب/دسکتاپ به یک پلتفرم تلفن همراه/پیام تبدیل کرده است.

درس1: رقابت خود را بسازید
تنسنت وی‌چت (پیام رسان اول تلفن همراه) را به‌عنوان یک پروژه جانبی شروع کرد. تنسنت قبلا یکی از برترین شرکت‌های اینترنتی چین در سال 2010 و بزرگ‌ترین شرکت اجتماعی حتی قبل از راه‌اندازی وی چت بود. بسیاری از چینی‌ها با استفاده از تنسنت بزرگ شدند. با درک اهمیت روزافزون تلفن همراه، این شرکت نسخه موبایل QQ را در سال 2008 ایجاد کرد اما این برنامه به‌دلیل ویژگی‌های دسکتاپ محور(مانند وضعیت‌های متعدد کاربر، انتقال فایل‌های بزرگ، خدمات تعبیه شده مانند پخش موسیقی و…) کاهش یافت. آن زمان تنسنت تصمیم جسورانه‌ای گرفت: تیم کوچکی را گرد هم آورد تا یک برنامه موبایل جدید را که بالقوه می‌تواند با تیم‌های محصول دیگر از بخش‌های دیگر تنسنت رقابت کند به وجود آورد. این تیم متشکل از هفت مهندس، اولین نسخه وی‌چت را فقط در سه ماه ایجاد کردند. وی چت در ژانویه2011 به‌عنوان یک برنامه پیام‌رسانی ساده و به اشتراک‌گذاری عکس راه‌اندازی شد. این تیم ناب و متمرکز بسیار سریع چیزی را راه‌اندازی کرد که تبدیل به متحول کننده‌ترین سرویس تلفن همراه در چین می‌شد.
وی چت اولین اپلیکیشن پیام رسان موبایلی نبود که راه‌اندازی شد. وی چت بلافاصله پس از راه‌اندازی اولیه رشد چندانی نداشت و متوجه شد آنها باید چیزی بیش از چت ارائه دهند تا کاربران بتوانند از دیگر راه حل‌های چت تلفن همراه به وی‌چت سوئیچ شوند. در می‌2011، سه ماه پس از راه‌اندازی، وی چت پیام‌های صوتی را فعال کرد و به افراد اجازه می‌داد یادداشت‌های صوتی کوتاه ارسال کنند (شبیه ویژگی اصلی iMessage آیفون که 3.5سال بعد عرضه شد. استفاده از پیام‌های صوتی استراتژیک بود، زیرا استفاده از صفحه کلید بومی موبایل برای تایپ حروف چینی در آن زمان آسان نبود و مصرف‌کنندگان ارسال یادداشت‌های صوتی را بصری، شخصی و راحت برای زندگی روزمره می‌دانستند. به‌عنوان یکی از اولین پیام‌رسان‌هایی که صدا، متن و عکس‌ها را در یک راه‌حل ترکیبی ارائه می‌دهد، امکان دانلود روزانه وی‌چت را به 50تا60 هزار افزایش می‌دهد.
 تنسنت با QQ ویژگی‌های بیشتری برای سرگرمی (مانند برچسب‌های ویدئویی متحرک، ابزارهای زیباسازی صورت) ارائه کرد. برعکس، وی‌چت همچنان بر ارائه خدمات مفیدی متمرکز است که کاربرانش در زندگی روزمره به آنها دسترسی دارند (مانند اشتراک محتوا و پرداخت قبوض آب و برق).

درس 2: طراحی برای گروه‌ها «اثر گروهی»
رفتار یک کاربر فردی می‌تواند کاملا متمایز از نحوه رفتار آنها در یک گروه باشد. برای شناسایی این فرصت‌های اثر گروهی، وی چت از نزدیک نحوه رفتار کاربران در میان گروه‌های دوستان را مشاهده کرد و  روی اشکال سنتی‌تر تحقیقات کاربر مانند نظرسنجی، مصاحبه یا دنبال‌کردن رقابت تکیه نکرد.
آلن ژانگ (بنیانگذار وی چت) در مورد توسعه محصول حول «اثر گروهی» (یعنی رفتار یک کاربر به تنهایی می‌تواند کاملا متمایز از نحوه رفتار آنها در یک گروه باشد) مصمم بوده است. بنابراین، تیم وی‌چت به نحوه استفاده از یک ویژگی توسط گروهی از کاربران در مقابل یک کاربر فردی توجه می‌کند. این به نوبه خود میزان پذیرش را نیز افزایش می‌دهد و با پذیرش بیشتر کاربران از این ویژگی‌ها، سایر کاربران نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.
وی چت، مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، زود متوجه شد باید مشکل نداشتن دوستان را در روز اول  حل کند. وی چت توانست افراد را از طریق قابلیتی به نام «People Nearby» که شبیه سازی دنیای واقعی بود، درگیر کند. مردم می‌توانستند سایر کاربران «افراد نزدیک» (که هنوز در فهرست مخاطبان آنها نبوده‌اند) را از طریق برنامه 6 ببینند. ویژگی فعال‌سازی موقعیت مکانی،کنجکاوی کاربران را در مورد دانستن آنچه در اطرافشان می‌گذرد، برآورده و در عین حال حس اجتماعی آنها را در پلتفرم تقویت می‌کند. همچنین به افزایش سرعت جذب کاربر به بیش از 100هزار در روز کمک کرد.
پس از راه‌اندازیPeople Nearby، وی‌چت همچنین پیوند حساب بین وی‌چت و QQ را راه‌اندازی کرد. نکته مهم این است که همچنان به گونه‌ای توسعه انجام شد تا کاربران بتوانند از هر دو سرویس برای اهداف متفاوت خود استفاده کنند. این حرکت به طور کلی موج کاربران پیام‌رسان را افزایش داد، تعداد کاربران ثبت‌شده در این پلتفرم را تا نوامبر 2011 به 50 میلیون رساند و به وی‌چت اجازه داد تا MiTalk شیائومی را به عنوان برنامه پیام‌رسان پیشرو در چین پشت‌سر بگذارد.
لرزش که از GPS و شتاب‌سنج استفاده می‌کرد، باعث شد مردم گوشی‌های خود را تکان دهند تا فردی تصادفی را پیدا کنند تا با او چت کنند. این ویژگی ابتدا برای مقیاس بسیار مهم بود و به عنوان یک استراتژی رشد خلاقانه استفاده می‌شد اما امروزه محبوبیتی ندارد زیرا اکثر مردم چین از قبل به دوستان و همکاران خود در وی‌چت متصل هستند. «پیام در بطری» به کاربران این امکان را می‌دهد تا با پرتاب یک بطری مجازی در دریا پیام‌های تصادفی را رد و بدل کنند و وقتی کاربر دیگری آن را بردارد، به یکدیگر متصل می‌شوند. در نوامبر 2011، پس از راه‌اندازی همه این ویژگی‌های مهم جدید که تعاملات گروهی را تسهیل می‌کردند، خرید کاربر جدید وی‌چت رکورد جدیدی به میزان 200هزار در یک روز به ثبت رساند.

درس 3: ویژگی‌ها را از خواسته‌های درونی کاربران گسترش دهید
وی‌چت به انگیزه‌ای که در پشت تفاوت‌های ارتباطی و رفتارهای فرهنگی وجود دارد، توجه کرد. در طول دومین سال وی‌چت، Moments (ترجمه چینی به معنای «حلقه‌های دوست») را راه‌اندازی کرد، یک ویژگی اشتراک‌گذاری عکس برای اشتراک‌گذاری شما با یک گروه خصوصی از دوستان. برخلاف فیلد خبری فیسبوک، نظرات و لایک‌ها در یک پست خاص فقط توسط «دوستان مشترک» قابل مشاهده است و نه «دوست دوستان». این برنامه عمدی و الهام‌گرفته از  Path، یک برنامه اشتراک‌گذاری عکس و پیام‌رسانی مستقر در ایالات متحده بود که سال 2010 راه‌اندازی شد و شبکه اجتماعی کاربر را به تعداد معینی از دوستان نزدیک و ارتباطات با روابط قوی محدود کرد. وی‌چت به جای این‌که دقیقا همان کاری را که Path انجام داد، تکرار کند؛ فهمید که دایره‌های کوچک‌تر در هسته بسیار قوی‌تر هستند و با بزرگ‌تر شدن دایره‌ها، روابط ضعیف‌تر می‌شوند.
تیمی متشکل از 10 نفر، چهار ماه را صرف ساختن بیش از 30نسخه وی‌چت Moments کردند تا این‌که در مورد نسخه‌ای برای راه‌اندازی تصمیم گرفتند. این کارایی تکرار محصول را نشان می‌دهد. وی‌چت همیشه تیم توسعه محصول خود را با تعداد کم و چابک نگه می‌داشت، زیرا این امر تمرکز بی‌وقفه‌ای بر ویژگی‌هایی داشت که روی آنها کار می‌کردند.
از همان روزهای اولیه، بسیاری از کاربران وی‌چت محتوای وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری خارجی را از طریق چت و Moments به اشتراک می‌گذاشتند. تیم وی‌چت مشتاق بود که این محتوا را در خانه بیاورد و به سازندگان اجازه دهد به طور بومی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. راه‌حل آن، حساب‌های رسمی وی‌چت بود که سال 2012 منتشر شد و به طور یکپارچه اجازه دنبال کردن یک‌طرفه را می‌داد. با این حال، برخلاف توییتر یا ویبو، افراد مشهور می‌توانند به‌روزرسانی‌های متنی، صوتی و ویدئویی را برای طرفداران خود ارسال کنند که شبیه پیام‌های وی‌چت معمولی است و احساس یک مکالمه شخصی و خصوصی را ایجاد می‌کند. این مسأله منجر به این شد که بسیاری از افراد مشهور وی‌چت خود را راه‌اندازی کنند، حتی اگر میلیون‌ها دنبال‌کننده در ویبو داشته باشند.
موفقیت این قابلیت وی‌چت را بر آن داشت تا این ویژگی را به حساب‌های تجاری گسترش دهد. موردی که به ناشران این امکان را می‌دهد تا مستقیما محتوای ارزشمند را به طور منظم برای طرفداران خود پخش کنند. همچنین به کاربران امکان می‌دهد با ارائه‌دهندگان خدمات (به عنوان مثال خانه‌داری) ارتباط برقرار کنند تا همه چیز را از رزرو یک سرویس گرفته تا مراقبت از مشتری، بازخورد و پرسش و پاسخ انجام دهند.
وی‌چت اولین برنامه‌ای بود که برای برخی کاربران که استیکرهای‌شان را دیگران دوست داشتند، بازار ایجاد کرد. کاربران می‌توانند هر مبلغی را تا 200 یوان (25 دلار آمریکا) پاداش دهند. بازار رقابت سالمی را بین تصویرگران در رقابت برای کسب رتبه برتر ایجاد کرد.

درس 4: ایده‌های بزرگ از حل مشکلات خودتان می‌آیند
بسته‌های قرمز وی‌چت از یکی از رسوم شرکت تنسنت و سنت‌های گسترده‌تر کانتونی سرچشمه می‌گیرد که هر مدیر شرکت در اولین روز کاری پس از تعطیلات سال نو چینی به هر کارمند یک پاکت قرمز با یک هدیه نقدی کوچک می‌دهد. با گسترش شرکت، برای برخی از مدیران ارائه این همه بسته قرمز خسته‌کننده شد، بنابراین آنها برای حل این مشکل راه‌حل فنی خواستند. آنها نمی‌دانستند که نتیجه به نمونه اولیه وی‌چت پاکت قرمز تبدیل خواهد شد.
اولین نسخه پاکت قرمز وی‌چت توسط یک تیم 20 نفره در سه هفته توسعه یافت. تیم وی‌چت به جای انتشار چند نسخه از یک محصول اغلب در نیمه‌شب از محصول استفاده می‌کنند تا به جزئیات توجه کنند و اشکالات را زود تشخیص دهند. آنها همچنین نحوه استفاده دوستان و خانواده از محصول را قبل از عرضه مشاهده می‌کنند. از شب سال نو 2014 تا ساعت 4 بعدازظهر روز بعد، بیش از پنج میلیون کاربر از بسته‌های قرمز وی‌چت استفاده کردند.
پاکت قرمز وی‌چت امروزه دارای چند نسخه مختلف است، از جمله یکی با مبلغ نقدی تصادفی و دیگری با مبلغ نقدی ثابت. این باعث می‌گردد که در حضور گروهی از افراد یک بسته قرمز دریافت کنید، مانند قرعه‌کشی همراه با یک کوکی ثروت – شما نمی‌دانید قبل از باز کردن بسته چقدر پول دریافت خواهید کرد و دریافت بیشتر از دیگران، می‌تواند نشانه خوبی باشد. شانس. این مفهوم خوش‌شانسی همچنین آن را به یک بازی عالی در میان آشنایان نزدیک در یک مهمانی تبدیل می‌کند.
این نمونه دیگری از «اثر گروهی» در عمل است. از آنجا که بسته‌های قرمز در چت‌های گروهی ارسال می‌شوند، با دریافت بیشتر کاربران، میزان پذیرش افزایش یافت.
رشد قابل‌توجهی در سال 2015 با ارسال بیش از یک میلیارد بسته قرمز در تعطیلات سال نو چینی مشاهده شد. رشد سیستم پرداخت وی‌چت ابتدا توسط حلقه‌های اجتماعی تنگاتنگ ایجاد شد؛ دوستان و خانواده که برای یکدیگر پول می‌فرستند و آنها مایل بودند حساب‌های بانکی خود را برای انجام همین کار متصل کنند. این حرکت مهم برای ایجاد اعتماد میان کاربران قبل از گسترش این ویژگی به حلقه‌های سطحی‌تر مانند پرداخت تاجران، فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین ضروری بود. شبکه پرداخت با مشارکت Didi نسخه چینی اوبر برای تسهیل پرداخت درون‌برنامه‌ای حتی بیشتر تقویت شد. این مشارکت، جهان گسترده‌تری از شرکای پرداخت را باز کرد که اکنون با وی‌چت کار می‌کنند، پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای را برای همه چیز از قبوض تلفن‌همراه گرفته تا هزینه‌های آب و برق امکان‌پذیر می‌کنند.
تنها در دو سال، سیستم پرداخت وی‌چت به مهم‌ترین بازیکن در چشم‌انداز پرداخت‌های چینی تبدیل شده است و برای بسیاری از اقدامات مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای بسته‌های قرمز گرفته تا پرداخت‌های آفلاین استفاده می‌گردد. از سال 2016، تنسنت دارای 600میلیون پرداخت تلفن‌همراه و بیش از 600میلیون تراکنش پرداخت روزانه است.
​​​​​​​
درس 5: به طور ماهرانه کسب درآمد کنید
وی‌چت همیشه برای کسب درآمد آماده بوده و حتی از آن به عنوان اهرمی برای بهبود تجربه کلی محصول استفاده می‌کند. مرکز بازی، وی‌چت را با تخصص اصلی تیم تنسنت پیوند زد تا به مردم اجازه دهد در پلتفرم پیام‌رسانی بازی کنند. 
در حالی که در ظاهر شبیه به سایر فروشگاه‌های بازی مانند لاین و کاکائو بود اما وی‌چت عنصر بازی را به سطح جدیدی ارتقا داد، جایی که مردم برای انجام بازی‌های دسته‌جمعی سرازیر شدند. این تغییر ویژگی ظریف هم برای سازندگان بازی و هم به نفع وی‌چت بود. برای مثال، یک بازی تنسنت به نام Rhythm Master، یک سال پس از انتشار 700هزار نصب داشت اما پس از راه‌اندازی درمرکز بازی وی‌چت به 17میلیون(رشد بیش از 20برابر) رسید.
تبلیغات بومی وی‌چت مومنت که در ژانویه 2015 راه‌اندازی شد، بخش مهمی از مدل کسب و کار وی‌چت بود. اگرچه این یک محرک اصلی رشد نبود اما مسیر رشد وی‌چت را نیز محدود نکرد. برای به حداقل رساندن تأثیر بر تجربه کاربر، وی‌چت تعداد تبلیغات بومی نمایش داده شده در فید وی‌چت Moments کاربر را به یک آگهی در روز محدود کرد.
وی چت حتی مدل کوپن کلاسیک را با یک مدل تأیید مبتنی بر دوست برای محصولات و خدمات تطبیق داد. هنگامی که یک کاربر کوپن ارائه شده توسط فروشنده را در حین خرید آفلاین بازخرید می‌کند، کاربر می‌تواند پیشنهاد را با دوستان خود به اشتراک بگذارد و در نتیجه همه دوستان کاربر بتوانند همان پیشنهاد را مشاهده و از آن استفاده کنند. فروشندگان همچنین می‌توانند با دادن کوپن دیگری به کاربر برای استفاده و اشتراک‌گذاری به کاربری که یک کوپن را بازخرید کرده است پاداش دهند و در نتیجه نمایش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند. بنابراین وی‌چت یک سیستم اعتبار کوپن برای فروشندگان ایجاد کرد تا از وی‌چت اعتبار بخرند تا خدمات خود را از طریق این مدل اشتراک‌گذاری کوپن تبلیغ کنند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *