۱۳۰۰ماهواره استارلینک خاموش شدند

ad1

سی‌ان‌ان گزارش داده است که اسپیس ایکس در ماه سپتامبر نامه‌ای به پنتاگون ارسال کرد و مدعی شد که تقریبا 100میلیون دلار برای استارلینک در اوکراین هزینه کرده است و دیگر نمی‌تواند به این کار ادامه دهد. در این نامه از وزارت دفاع خواسته شده بود که بودجه بیشتری برای ارتش اوکراین در نظر بگیرد. تخمین زده می‌گردد ده‌ها میلیون دلار در ماه هزینه این سرویس می‌گردد. 
چند روز پس از گزارش سی‌ان‌ان، ماسک مسیر خود را تغییر داد و ادعا کرد که اسپیس‌ایکس این درخواست را پس گرفته است. ماسک در توییتر خود نوشت: «ما در اوکراین به‌صورت رایگان ادامه خواهیم داد.» اما به گفته یک مقام ارشد دفاعی، علی‌رغم ادعای ماسک مبنی بر این‌که اسپیس‌ایکس درخواست خود را پس گرفته است، مذاکرات بین اسپیس‌ایکس و وزارت دفاع همچنان ادامه دارد.
 این مقام ارشد پنتاگون به سی‌ان‌ان گفت که وزارتخانه مشتاق است تعهدات کتبی از سوی ماسک داشته باشد چراکه نگران هستند ماسک دوباره نظرش را تغییر دهد. نه ماسک و نه اسپیس‌ایکس به درخواست اظهارنظر پاسخ ندادند. دولت اوکراین، ازجمله وزارت دفاع این کشور هم واکنشی نشان ندادند. قبل از خاموش شدن پایانه‌های مختلف، وزارت دفاع اوکراین در اوایل اکتبر از همتایان بریتانیایی خود درخواست کرد تا صورتحساب ماهانه آنها را پرداخت کند. 
یک مقام انگلیسی پس از گفت‌وگوهای بین وزارتخانه‌ها گفت: «توافق شد که قابلیت‌های نظامی با اولویت بالاتری وجود دارد.» بریتانیا هزاران سرباز اوکراینی را برای آموزش پیش از بازگشت به خط مقدم به این کشور فرستاده است.
این مقام انگلیسی به سی‌ان‌ان گفت: «ما از تعدادی پایانه حمایت می‌کنیم که کاربرد تاکتیکی مستقیمی برای ارتش اوکراین دارند. ما تمام درخواست‌های جدید را از نظر تأثیری که در حمایت از اوکراین خواهد داشت، در نظر می‌گیریم و اولویت‌بندی می‌کنیم.» در نامه سپتامبر اسپیس‌ایکس به پنتاگون آمده است که تقریبا 20هزار پایانه استارلینک در اوکراین وجود دارد. در آن زمان، با اعتراف خود اسپیس‌ایکس، اکثر آنها به‌طور کامل یا جزئی با بودجه خارجی، ازجمله از دولت‌های آمریکا، لهستان و بریتانیا خریداری شدند. در این نامه ادعا شده است که این منابع حدود 30درصد از صورتحساب اتصال ماهانه را نیز پرداخت کرده‌اند.
این پایانه‌ها که شامل بشقاب‌های کوچک ماهواره‌ای هستند، به مجموعه ماهواره‌های اسپیس‌ایکس که به دور زمین می‌چرخند متصل می‌شوند و نه‌تنها سربازان و غیرنظامیان را آنلاین نگه‌می‌دارند، بلکه برای استفاده اوکراین از هواپیماهای بدون سرنشین و هدف‌گیری توپخانه بسیار حیاتی است.
هنوز مشخص نیست که ارتش اوکراین دقیقا چند پایانه را در اختیار دارد اما 1300 پایانه‌ای که اخیرا تعطیل شده‌اند، بخش قابل‌توجهی را تشکیل می‌دهند. کنترل ماسک بر ماهواره‌ها به او قدرت قابل‌توجهی در میدان نبرد می‌دهد و به همین دلیل زمانی که او گفت اوکراین باید بخشی از قلمرو خود را واگذار کند، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

محدودیت مصرف به استارلینک هم رسید

اینترنت استارلینک اسپیس‌ایکس از زمان راه‌اندازی شامل پهنای باند نامحدود است و درحالی‌که این سرویس از نظر فنی همچنان به ارائه خدمات ادامه می‌دهد کاربرانی که بیش از یک ترابایت داده در یک ماه استفاده می‌کنند، پس از رسیدن به این آستانه، تحت قوانین جدیدی در مورد مصرف منصفانه قرار خواهند گرفت.ا

ستارلینک روز جمعه ایمیلی را برای کاربران سراسر آمریکا و کانادا ارسال کرد که در آن خط‌مشی جدید موسوم به استفاده منصفانه را تشریح می‌کند که توضیح می‌دهد چگونه کاربران مسکونی هرماه با دسترسی اولویت‌دار شروع به کار می‌کنند و سپس اگر از آستانه یک ترابایت عبور کنند برای باقیمانده دوره صورتحساب ماهانه، به دریافت پوشش با محدویت‌هایی نسبت به دسترسی اولیه دسترسی خواهند داشت. دسترسی محدودیت‌دار به این معنی است که آنها از نظر استفاده از اولویت برخوردار نمی‌شوند و درصورت استفاده زیاد از شبکه، سرعت کمتری نسبت به مشتریان دسترسی اولویتی خواهند داشت.
استارلینک همچنین خاطرنشان کرده که داده‌های استفاده‌شده بین زمان‌های غیراوج مصرف، به‌ویژه بین 11 شب تا 7 صبح، در سطل اولویت ماهانه یک ترابایتی به حساب نمی‌آیند. این شرکت همچنین نظارت بر استفاده از داده‌ها را از طریق صفحات حساب کاربری نمایش می‌دهد تا افراد بتوانند میزان نزدیکی خود را به سقف نرم‌افزاری بررسی کنند.
استارلینک دراین‌باره نوشته است: استارلینک یک منبع محدود است که با ارسال ماهواره‌های اضافی به رشد خود ادامه خواهد داد. برای خدمت‌رسانی به بیشترین تعداد افراد با اینترنت پرسرعت، باید شبکه را مدیریت کنیم تا عرضه‌اش را با تقاضای کاربر متعادل کنیم. ما با ترافیک اینترنت به‌طور مساوی و بدون تبعیض براساس محتوا، فرستنده، برنامه یا خدمات رفتار می‌کنیم. شیوه‌های مدیریت شبکه براساس الزامات فنی برای دسته‌های خاصی از ترافیک استقرار یافته است. این شیوه‌ها به شیوه‌ای «کاربردی – اگنوستیک» اعمال می‌شوند، به این معنی که محاسبه ترافیک مستقل از داده‌های محتوا است.
ما به دنبال توزیع داده‌ها در بین کاربران خود به شیوه‌ای منصفانه و عادلانه از طریق(1) اجرای سیاست‌های مدیریت شبکه در زمانی که تقاضا برای منابع شبکه واقعا از عرضه بیشتر است، و (2) به کاربران اجازه می‌دهیم که از بین طرح‌های خدماتی با قیمت‌های مختلف بسته به نحوه انتخاب خود را انتخاب کنند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

ad2
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

از بین بردن «حماس» از اهداف اصلی من است

به گزارش جام جم آنلاین، اسرائیل روز یکشنبه پیش از دیدار با کابینه جنگ گفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *