5G‌، رایانه رومیزی را متحول می‌کند

ad1

  تکامل کامپیوتر همیشه متصل
اولا، قبل از این‌که به این موضوع بپردازیم که چرا 5G چنین تغییر‌دهنده بازی برای رایانه‌های شخصی خواهد بود، مهم است که بفهمیم لپ‌تاپ‌های متصل به 4G در حال حاضر چه چیزی را ارائه می‌دهند. رایانه‌های شخصی متصل به تلفن همراه یک دهه است که وجود داشته‌اند اما اخیرا شروع به جلب توجه کرده‌اند، زیرا ورود غول تراشه‌های گوشی‌های هوشمند Qualcomm به صحنه به معرفی دسته جدیدی از رایانه‌های شخصی‌ همیشه متصل کمک کرد. رایانه‌های شخصی  همیشه متصل با استفاده از یک پردازنده تلفن هوشمند به‌جای یک پردازنده رایانه سنتی که توسط اینتل یا AMD طراحی شده است، تمام راحتی موجود در یک گوشی هوشمند را به رایانه شخصی می‌آورد. ایمیل‌ها و اعلان‌های شما به‌طور خودکار در پس‌زمینه دانلود می‌گردد، حتی زمانی که لپ‌تاپ در حالت آماده به کار بسته است، دستگاه فورا روشن می‌گردد و می‌تواند چند روز دوام بیاورد و طراحی سبک و بدون فن خواهید داشت. مهم‌تر از همه، اتصال سلولی خارج از جعبه گنجانده شده است که به سرعت گیگابیت در شبکه‌های‌4G اجازه می‌دهد. نیازی به نگرانی در مورد استفاده از وای‌فای عمومی ناامن یا ناراحتی اتصال لپ‌تاپ به تلفن هوشمند و خراب‌کردن عمر باتری گوشی شما در این فرآیند نیست. برخی از مدل‌های رایانه‌های شخصی‌ همیشه متصل دارای اسلات سیمکارت سنتی و هر سیمکارت الکترونیکی هستند که با استفاده از برنامه Windows Mobile Plans ثبت‌نام و فرآیند ثبت‌نام با ارائه‌دهنده جدید یا جابه‌جایی بین ارائه‌دهنده‌های موجود را بدون دردسر می‌کند. اگر در حال سفر هستید بسیار مفید است زیرا می‌توانید بدون نیاز به جست‌وجوی کارت فیزیکی از یک ارائه‌دهنده محلی استفاده کنید. مشکل رایانه‌های شخصی‌ همیشه متصل‌ها یا هر نوت‌بوک نازک و سبکی در این مورد، این است که آنها به‌دلیل قابلیت حمل تا حد زیادی از عملکرد بسیار خوب برخوردار نیستند. در حالی که آنها عمدتا می‌توانند با وظایف روزمره یک کاربر معمولی مانند مرور وب، ارسال ایمیل، ویرایش یک سند ورد، تماشای فیلم و ویرایش عکس سبک ادامه دهند، اجرای برنامه‌های کاربردی‌تر غیرممکن است. اینجاست که 5G وارد می‌گردد. اتصال سلولی سریع‌تر به فضای ابری به این معنی که برنامه‌ها و بازی‌های سطح بالا که از یک سرویس آنلاین پخش می‌گردد، گویی به‌صورت محلی در رایانه شما اجرا می‌گردد. این پارادایم را در مورد آنچه که یک نوت‌بوک، تبلت یا تبلت نازک و سبک می‌تواند ارائه دهد تغییر می‌دهد و از بسیاری جهات نیاز به یک رایانه شخصی گران‌قیمت را از بین می‌برد.

 عصر ابر اپلیکیشن‌ها
انواع تجربه‌هایی که می‌توانید در تلفن هوشمند 5G داشته باشید، همیشه محدود خواهد بود زیرا شما محدود به یک صفحه نمایش لمسی کوچک هستید. این محدودیت‌ها در رایانه‌های شخصی متصل به 5G وجود ندارد و آن را به یک پیشنهاد بسیار وسوسه‌انگیزتر تبدیل می‌کنند. بارگذاری برنامه‌های پردازشگر فشرده در فضای ابری همچنین باعث افزایش عمر باتری‌هایی به شکل نازک‌تر می‌گردد.
مایکروسافت بر این باور است که رایانه‌های شخصی متصل به 5G برنامه‌های فوق‌العاده را ایجاد می‌کنند و برنامه‌های پیچیده‌تر و پاسخگو را قادر می‌سازند که از یک ابر‌رایانه در فضای ابری به‌طور یکپارچه به رایانه شما پخش شوند. عملکرد بالاتر، چگالی بیشتر و تأخیر کمتر 5G چیزی است که افراد بسیار کمی می‌توانند آن را نادیده بگیرند.
ما تعداد سفرهای رفت و برگشتی به فضای ابری را در این دستگاه‌ها دست‌کم می‌گیریم. بنابراین حتی با توجه به جنبه‌های تکاملی 5G، شاهد خواهیم بود که مردم انتظارات خود را از اتصال همیشه به فضای ابری افزایش می‌دهند. بهبودهایی که باعث می‌گردد دستگاه‌ها سریع‌تر تبادل داده کنند و انتظارات را در کل تغییر دهند. زمانی که از اترنت به وای‌فای رفتیم، انتظارات به‌شدت تغییر کرد و با حرکت به سمت 5G، دوباره تغییر خواهند کرد.
 رایانه‌های شخصی مصرف‌کننده بیشتر شبیه یک تین کلاینت عمل می‌کند که به یکی از اجزای اصلی بازار سازمانی تبدیل شده است؛ جایی که اکثر برنامه‌های کاربردی اصلی در حال حاضر روی فضای ابری اجرا می‌شوند. اکنون این ایده به‌سرعت در حال گسترش به برنامه‌های دیگر است. از‌جمله بازی‌هایی که به‌طور سنتی برای اجرا به‌صورت محلی روی یک ماشین به قدرت پردازش و گرافیک زیادی نیاز دارند. شرکت‌هایی مانند Google Stadia  و xCloud مایکروسافت به‌نظر می‌رسد که در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشند. رندر کردن ویدئو و کار با فایل‌های عکس بزرگ نیز زمانی که شرکت‌هایی مانند Adobe نیازهای پردازشی مورد نیاز برای اجرای Creative Suite خود را در فضای ابری تخلیه کنند، امکان‌پذیر خواهد شد.
برای تحقق رویای رایانه‌های شخصی 5G، سه چیز باید اتفاق بیفتد؛ اولا، قیمت رایانه‌های شخصی‌ همیشه متصل‌ها باید به‌شدت کاهش یابد.
ارزان‌ترین رایانه‌های شخصی‌ همیشه متصل موجود برای خرید، Galaxy Book 2‌ است که اخیرا از سامسونگ با قیمت 1600 دلار به بازار آمده و اکثر مدل‌ها بالای 2000 دلار است. با توجه به این‌که مالیات 5G روی گوشی‌های هوشمند احتمالا 500 دلار بیشتر از مدل مشابه4G  خواهد بود، رایانه‌های شخصی مجهز به 5G ارزان نخواهد بود.
سقف داده‌های تلفن همراه باید افزایش یابد و قیمت‌ها باید کاهش یابد. در کنگره جهانی موبایل، معاون بازاریابی جهانی مصرف‌کننده لنوو اظهار کرد که بیش از نیمی از مشتریان رایانه‌های شخصی‌ همیشه متصل آن حتی سرویس LTE ‌را در دستگاه‌های خود فعال نکرده‌اند. این روند تنها در صورتی ادامه خواهد داشت که طرح‌های داده تلفن همراه مقرون به‌صرفه‌تر نشوند. در نهایت، پوشش 5G باید به اندازه‌4G  فراگیر گردد که با توجه به حجم باورنکردنی زیرساخت شبکه مورد نیاز برای استقرار شبکه‌های 5G، به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

ad2
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

ببینید | بررسی ۷۵ سال خشونت جنسی اسرائیل علیه زنان فلسطینی!

بهترین و جامع ترین بررسی که در طی این چند روز دیده شده، تمام زوایا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *