آمریکا برای مدیریت شایعات در شبکه‌های‌اجتماعی چه کرده‌ است؟

ad1

نویسنده مهدی آریایی‌نژاد – پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی برنامه‌هایی را برای مقابله با اطلاعات نادرست در انتخابات میاندوره‌ای ۲۰۲۲ اعلام کرده‌اند اما این شرکت‌ها در رویکردها و اثربخشی متفاوت هستند. ما از کارشناسان در رسانه‌های اجتماعی خواستیم میزان آمادگی فیس‌بوک، تیک‌تاک، توییتر و یوتیوب را برای انجام این کار ارزیابی کنند.

 سال 2022 شبیه سال 2020 است
رسانه‌های اجتماعی، منابع مهم اخبار برای بیشتر آمریکایی‌ها در سال 2022 هستند اما همچنین می‌توانند زمینه مناسبی برای انتشار اطلاعات نادرست باشند. پلتفرم‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی برنامه‌هایی را برای مقابله با اطلاعات نادرست در انتخابات میاندوره‌ای 2022 ایالات متحده اعلام کردند اما کارشناسان خاطرنشان کردند آنها تفاوت چندانی با برنامه‌های 2020 آنها ندارند. کاربران محدود به استفاده از یک پلتفرم نیستند. مداخله یک شرکت ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و انتشار اطلاعات نادرست بین پلتفرمی را ترویج دهد. پلتفرم‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی ممکن است نیاز به هماهنگی تلاش‌ها برای مبارزه با اطلاعات نادرست داشته باشند.

 متا
فیس‌بوک تا حد زیادی به دلیل شکست خود در مبارزه با اطلاعات نادرست در طول مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 مقصر شناخته شد. اگرچه میزان مشارکت – لایک، اشتراک‌گذاری و کامنت – با اطلاعات نادرست در فیس‌بوک با 160 میلیون در ماه در طول انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 به اوج خود رسید اما در جولای 2018، با عدد 60 میلیون در ماه، همچنان در سطوح بالایی بود. شواهد جدیدتر نشان می‌دهد رویکرد فیس‌بوک هنوز در مدیریت حساب‌هایی که اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند، پرچم‌گذاری پست‌های اطلاعات نادرست و کاهش دسترسی به آن حساب‌ها و پست‌ها به کار نیاز دارد. در آوریل 2020، بررسی‌کنندگان حقایق، فیس‌بوک را در مورد 59 حساب کاربری که اطلاعات نادرست درباره کرونا منتشر می‌کردند، مطلع کردند. تا نوامبر 2021 تعداد 31 نفر از آنها هنوز فعال بودند. 

 توییتر
در حالی که از سال 2016 تاکنون توییتر به عنوان بزرگ‌ترین عامل انتشار اطلاعات نادرست شناخته نمی‌گردد، در واقع سهم اطلاعات نادرست در توییتر از حدود سه میلیون در ماه در طول انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 به حدود پنج میلیون در ماه در جولای 2018 افزایش یافت. به نظر می‌رسد این الگو همچنان ادامه داشته‌است، زیرا بیش از 300هزار توییت – به استثنای بازتوییت‌ها – شامل پیوندهایی بود که بین آوریل 2019 و فوریه 2021 به‌عنوان نادرست پرچم‌گذاری شدند. کمتر از 3 درصد این توییت‌ها با برچسب‌های هشدار ارائه شدند. در میان توییت‌هایی که پیوند یکسانی با اطلاعات نادرست به اشتراک می‌گذارند، تنها برای یک اقلیت این هشدارها را نشان می‌دهند که نشان می‌دهد فرآیند هشدار دادن در مورد اطلاعات نادرست، کارآمد نیست. توییتر اعلام کرد برچسب‌ها را برای جلوگیری از تعاملات بیشتر و تسهیل کلیک‌ها برای اطلاعات بیشتر، دوباره طراحی کرده‌است.

 تیک‌تاک
تیک‌تاک به‌عنوان سریع‌ترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در حال رشد، دو ویژگی قابل‌توجه دارد: پایگاه کاربران عمدتا جوان آن به طور مرتب اخبار را در این پلتفرم دنبال می‌کنند و ویدئوهای کوتاه آن اغلب به صورت ویدئو منتشر می‌شوند. در حالی که بازبینی این ویدئوها نسبت به محتوای متنی دشوارتر است اما بیشتر از متن، احساسات را برمی‌انگیزند و افراد را متقاعد می‌کنند. رویکرد تیک‌تاک به اطلاعات غلط، به بهبودهای اساسی نیاز دارد. جست‌وجو برای موضوعات خبری برجسته در سپتامبر 2022، ویدئوهای تولید شده‌ای را نشان‌ می‌دهد که 20 درصد آنها حاوی اطلاعات نادرست بودند و ویدئوهای حاوی اطلاعات نادرست اغلب در پنج نتیجه اول قرار داشتند. وقتی از عبارات خنثی به عنوان عبارات جست‌وجو استفاده می‌گردد، برای مثال «انتخابات 2022»، نوار جست‌وجوی تیک‌تاک عبارات بیشتری را پیشنهاد می‌کند، برای مثال «6 ژانویه FBI». همچنین، تیک‌تاک منابع موثق را در کنار حساب‌هایی که اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند، ارائه می‌کند.

 یوتیوب
بین آوریل 2019 و فوریه 2021، 170 ویدئوی یوتیوب توسط یک سازمان راستی‌آزمایی به عنوان نادرست پرچم‌گذاری شد. بیش از نیمی از آنها بدون علامت‌گذاری به عنوان نادرست منتشر شدند. به نظر می‌رسد یوتیوب هشدارها را عمدتا با شناسایی خودکار کلمات کلیدی خاص شامل موضوعات بحث‌برانگیز مانند کرونا اضافه کرده‌است، نه لزوما پس از بررسی محتوای ویدئو برای بررسی اطلاعات نادرست. یوتیوب می‌تواند محتوای بیشتری را توسط منابع معتبر توصیه کند تا چالش بررسی همه ویدئوهای آپلود شده برای اطلاعات نادرست را کاهش دهد. یک آزمایش، فهرست ویدئوهای توصیه شده برای یک کاربر بدون سابقه تماشای ویدئو در یوتیوب را بررسی کرد و یک ویدئو را که پس از بررسی واقعیت به‌عنوان نادرست علامت‌گذاری شده‌است، نشان داد. از ویدئوهای توصیه شده، 18.4 درصد گمراه‌کننده بودند و سه کانال از 10کانال پیشنهادی برتر، امتیاز گزارش‌دهی پایینی در مورد بررسی حقایق داشتند.

 دروغ بزرگ
یکی از نگرانی‌های اصلی محققان اطلاعات نادرست با رویکرد انتخابات میاندوره‌ای 2022، رواج روایت‌های نادرست درباره انتخابات 2020 است. تیمی از کارشناسان اطلاعات نادرست در پروژه فناوری و تغییر اجتماعی، گروهی از اینفلوئنسرهای آنلاین را در پلتفرم‌های مختلف مورد مطالعه قرار دادند که دنبال‌کنندگان زیادی را بعد از گفتن دروغ به دست آوردند. ادعایی مبنی بر این‌که تقلب گسترده در انتخابات در انتخابات2020 صورت گرفته‌است. واشنگتن پست تحلیلی را در 
20 سپتامبر 2022 منتشر کرد که نشان داد اکثر 77حساب کاربری که این روزنامه به عنوان بزرگ‌ترین پخش‌کننده اطلاعات نادرست در مورد انتخابات 2020 معرفی کرده بود، همچنان در هر چهار پلتفرم رسانه اجتماعی فعال هستند. به طور کلی، هیچ یک از پلتفرم‌ها به طور موثر به این مسائل رسیدگی نکرده‌اند.
«متا»، شرکت مادر فیس‌بوک، سیاستمداران را از قوانین بررسی حقایق معاف می‌کند. آنها همچنین برخلاف توییتر یا تیک‌تاک تبلیغات سیاسی را ممنوع نمی‌کنند. متا هیچ سیاستی را به طور علنی در مورد این‌که چگونه قوانین خود به طور خاص در برابر اطلاعات نادرست محافظت می‌کند، منتشر نکرده‌است که باعث شده ناظران آمادگی خود را برای مقابله با اطلاعات نادرست در طول دوره میاندوره‌ای زیر سؤال ببرند.
نگرانی ویژه سیاستمدارانی است که از هدفگذاری خرد – هدف قرار دادن جمعیت‌های محدود – از طریق اطلاعات غلط انتخاباتی سود می‌برند، مانند یک نامزد کنگره که یک کمپین تبلیغاتی در فیس‌بوک با ادعای سرپوش گذاشتن بر آرای انتخاباتی در طول انتخابات 2020 انجام داد. اطلاعات نادرست انتخاباتی که جوامع اقلیت، به ویژه جوامع اسپانیایی و لاتین‌تبار را هدف قرار می‌دهد، در برنامه‌های پیام‌رسانی مانند واتس‌اپ، یکی دیگر از چالش‌های اجرایی اصلی برای متاست. 
به عقیده یک استاد دانشگاه میشیگان، توییتر اجازه تبلیغات سیاسی را نمی‌دهد و برای کاهش اطلاعات نادرست مربوط به انتخابات بیشترین تلاش را کرده‌است. توییتر استفاده خود از فرآیند آموزش مردم در مورد تاکتیک‌های اطلاعات نادرست را به عنوان یک روش موثر برای کاهش انتشار اطلاعات نادرست برجسته کرده‌است. با این حال، توییتر نیز در اجرای سیاست‌های خود ناموفق بوده‌است. به عنوان مثال، کری لیک، نامزد فرمانداری آریزونا، از دنبال کنندگان خود در توییتر پرسید آیا مایل به نظارت بر نظرسنجی‌ها برای موارد تقلب در رأی‌دهندگان هستند که باعث شد حامیان حقوق مدنی نسبت به ایجاد ترس و وحشت احتمالی در مراکز رأی‌گیری هشدار دهند.
تیک‌تاک اجازه تبلیغات سیاسی را نمی‌دهد، که باعث می‌گردد هدف‌گیری خرد از اطلاعات نادرست مربوط به انتخابات در این پلتفرم مشکل‌ساز نباشد. بسیاری از محققان بر فقدان شفافیت تیک‌تاک تاکید کرده‌اند، برخلاف پلتفرم‌هایی مانند توییتر و فیس‌بوک که بیشتر در معرض تلاش‌های محققان از جمله اشتراک‌گذاری داده‌ها بوده‌اند. رویکرد تعدیل محتوای اعلام شده تیک‌تاک این بوده‌ که «محتوای مشکوک» از طریق توصیه‌ها تقویت نمی‌گردد. با این حال، تعدیل محتوای ویدئویی و صوتی ممکن است سخت‌تر از محتوای متنی باشد. 
خطری که در پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک وجود دارد این است که به‌محض حذف یک ویدئوی گمراه‌کننده توسط این پلتفرم، نسخه دستکاری شده و بازنشر شده آن می‌تواند به راحتی در پلتفرم پخش گردد. برای مثال، فیس‌بوک از روش‌هایی با کمک هوش مصنوعی برای شناسایی آنچه «تقریبا تکرار اطلاعات نادرست شناخته‌شده در مقیاس» می‌نامد، استفاده می‌کند. تیک‌تاک جزئیاتی درباره نحوه رسیدگی به اطلاعات غلط مرتبط با انتخابات منتشر نکرده‌است. در سطح بین‌المللی، تیک‌تاک به دلیل ناتوانی خود در از بین بردن اطلاعات نادرست مربوط به انتخابات با انتقادهای زیادی مواجه شده‌است. حساب‌های تیک‌تاک جعل شخصیت‌های سیاسی برجسته در آخرین انتخابات ملی آلمان بودند.
خط‌مشی یوتیوب حذف روایت‌های «تخلف‌آمیز» و پایان دادن به کانال‌هایی است که در یک دوره ۹۰ روزه سه اخطار دریافت می‌کنند. اگرچه این ممکن است در کنترل برخی از انواع اطلاعات نادرست مؤثر باشد، یوتیوب در برابر محتوای نسبتا موذیانه مرتبط با انتخابات، از جمله اطلاعات نادرست در مورد قاچاق اوراق رأی، آسیب‌پذیر بوده‌است. یک فیلم اطلاعات نادرست با عنوان «2000 قاطر» هنوز در حال پخش است.
ناظران یوتیوب را به خاطر انجام ندادن کافی در سطح بین‌المللی برای رسیدگی به اطلاعات نادرست مربوط به انتخابات مقصر دانسته‌اند. به عنوان مثال، در برزیل، اشتراک‌گذاری ویدئوهای یوتیوب در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام به روشی محبوب برای انتشار اطلاعات نادرست مربوط به انتخابات تبدیل شده‌است. این نشان می‌دهد یوتیوب ممکن است در برابر اطلاعات نادرست سازمان‌یافته مرتبط با انتخابات در ایالات متحده نیز آسیب‌پذیر باشد.
اسکات شاکلفورد، پروفسور حقوق و اخلاق تجارت، دانشگاه ایندیانا معتقد است بسیاری از تهدیدات دموکراسی آمریکا ناشی از اختلافات داخلی ناشی از نابرابری، بی‌عدالتی و نژادپرستی است. این شکاف‌ها گاهی به‌طور هدفمند گسترده‌ و عمیق‌تر شده‌است. ظهور فضای مجازی، روند انتشار اطلاعات نادرست را بیش از حد تحت فشار قرار داده‌است، که هم سرعت انتشار ویروسی داستان‌ها در مرزها و پلتفرم‌های ملی را افزایش می‌دهد و هم باعث گسترش انواع رسانه‌های سنتی و اجتماعی شده‌است که مایل به اجرای داستان‌های جعلی هستند. برخی شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی در این لحظه توانایی بیشتری نسبت به دیگران نشان داده‌اند.
او معتقد است به رغم اقداماتی که برای محدود کردن گسترش تبلیغات در فیس‌بوک انجام می‌گردد، به نظر می‌رسد یک اجماع دو حزبی وجود دارد که فیس‌بوک از چرخه انتخابات 2016 درس نگرفته‌است. در واقع، همچنان اجازه تبلیغات سیاسی را می‌دهد، از جمله یکی از نامزدهای جمهوریخواه کنگره، جو کنت که ادعا می‌کند «تقلب گسترده رأی‌دهندگان» در انتخابات 2020 رخ داده‌است. اگرچه گام‌هایی در جهت شفافیت برداشته‌است اما راه درازی برای جلب اعتماد مصرف‌کننده و حفظ مسئولیت اجتماعی خود در پیش دارد.
شاکلفورد می‌گوید توییتر قبل از دیگر شرکت‌های پیشرو رسانه‌های اجتماعی در ممنوعیت تبلیغات سیاسی در پلتفرم خود ظاهر شد، اگرچه به دلیل اجرای متناقض با انتقاداتی مواجه شد. به عنوان مثال، رصدخانه دانشگاه ایندیانا در رسانه‌های اجتماعی، ابزاری به نام Hoaxy دارد که امکان جست‌وجوی بلادرنگ برای طیف گسترده‌ای از اطلاعات نادرست را فراهم می‌کند. برای این درجه در نگرانی از تلاش‌های آینده توییتر برای مبارزه با اطلاعات نادرست، با توجه به خرید احتمالی آن توسط ایلان ماسک، که در مورد تمایل خود برای اجازه دادن به سخنرانی آزادانه صحبت کرده‌است، نگرانی‌های زیادی وجود دارد. 
او می‌گوید این واقعیت که تیک‌تاک به تبلیغات سیاسی در سطح اجازه نمی‌دهد، توانایی آن در ریشه کنی اطلاعات نادرست را به خوبی نشان می‌دهد، اما آشکار است که توانایی آن برای انجام این کار در عمل بسیار محدود است. به طور خاص جعل‌های عمیق با قابلیت هوش‌مصنوعی یک مشکل رو به رشد در تیک‌تاک هستند، چیزی که سایر شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند با تأثیر بیشتری بر آن نظارت کنند. تلاش‌های آن برای برپایی یک مرکز انتخاباتی، ممنوعیت تقلب‌های بزرگ و انتشار اطلاعات نادرست پرچم مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما واکنش خیلی دیر انجام می‌گردد و رای‌گیری در برخی ایالت‌ها در حال انجام است که تازه به حذف آن اطلاعات نادرست دست می‌زند.
به عقیده او گوگل گام‌های جدیدی را برای سرکوب اطلاعات نادرست در سراسر پلتفرم‌های خود، از جمله یوتیوب، مانند برجسته کردن روزنامه‌نگاری محلی و منطقه‌ای اعلام کرده‌است اما همان‌طور که در روایت «سرقت دزدی» از انتخابات برزیل مشاهده می‌کنیم، تا کنون روند اطلاعات نادرست همچنان ادامه دارد.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

ad2
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

طبق شرایط قانونی جرایم رانندگی به روز و اعلام خواهد شد

به گزارش جام جم آنلاین، احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *