آیا زمان خداحافظی با آنها فرا رسیده؟

ad1

نویسنده مهدی آریایی‌نژاد – پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

یک طرف این بحث، استدلال می‌کند که رایانه‌های رومیزی در حال منسوخ شدن هستند اما طرف مقابل استدلال می‌کند که آنها بخشی ضروری از بازار هستند. اجازه دهید عمیق‌تر کاوش کنیم و دریابیم که آیا رایانه‌های رومیزی در حال نابودی هستند یا هستند که بمانند. 

 آینده رایانه‌های رومیزی چیست؟
بیایید نگاهی به سرنوشت رایانه‌های رومیزی بیندازیم. فناوری خیلی سریع از بین می‌رود. استاندارد صنعت امروز ممکن است فردا قدیمی گردد. امروزه رایانه‌های رومیزی به اندازه 30 سال پیش محبوب نیستند. در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، رایانه‌های رومیزی یکی از لوازم اصلی هم برای دفاتر و هم برای خانه‌ها بودند، دقیقا زمانی که اینترنت محبوب‌تر شد. در آن زمان دستگاه‌های قابل حمل بسیار کمی وجود داشت و لپ‌تاپ‌ها هنوز به اندازه جعبه ناهار هرمان مانستر بودند. با معرفی گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها، بسیاری از مردم احساس کردند که رایانه‌های رومیزی بیش از حد دست و پا گیر هستند، به‌خصوص اکنون که همه گزینه‌های قابل حمل موجود می‌توانند اکثر کارهایی را انجام دهند که با یک رایانه رومیزی به آن می‌پردازند.
تولیدکنندگان همیشه سعی می‌کردند از یکدیگر پیشی بگیرند تا ببینند چه کسی برگ برنده بزرگ بعدی را ارائه خواهد کرد. برای مثال، تلفن‌های روتاری و فلاپی‌دیسک‌ها زمانی دارای رتبه‌بندی برتر بودند اما امروزه، افراد زیادی بدون جست‌وجوی آنلاین، نمی‌دانند که آنها چه چیزهایی هستند. گوشی‌های هوشمند جایگزین تلفن همراه شدند که به‌نوبه خود جایگزین تلفن‌های خانگی شده بودند. 
ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که همین اتفاق برای رایانه‌های رومیزی بیفتد. یک سناریوی احتمالی وجود دارد که رایانه‌های رومیزی ممکن است در طول زمان کوچک‌تر شوند، دقیقا مانند رایانه‌های کوچک. در نهایت، اندازه آنها با بهتر شدن کاهش می‌یابد و یک دستگاه کوچک شبیه یک گوشی هوشمند باقی می‌ماند.
این دستگاه تلفن همراه جهانی می‌تواند تمام این کارها را انجام دهد. من شاید دستگاهی را تصور کنم که بتواند به هر صفحه نمایشی به صورت بی‌سیم متصل گردد و یک صفحه نمایش بزرگ را همیشه در دسترس قرار دهد و قدرت محاسباتی کافی برای انجام تقریبا هر کاری داشته باشد.
همان‌طور که می‌دانیم، صفحه نمایش‌ها یا نمایشگرها نیز می‌توانند در آینده بسیار متفاوت به نظر برسند و راه‌های جدیدی برای دیدن فضای کاری مجازی ما باقی بگذارند. بنابراین ایجاد ادغام دو انتهای طیف به‌جای سقوط رایانه‌های رومیزی یک سناریوی محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

 تقاضا برای رایانه‌های همراه و تلفن‌های هوشمند در تجارت
برای نیروی کار مدرن، کار از راه دور یک انقلاب است و بسیاری ترجیح می‌دهند به جای محدود شدن در یک مکان، کار را به هر کجا که هستند، ببرند. با لپ‌تاپ، تبلت و تلفن همراه، افراد می‌توانند در هر زمان و مکانی به اینترنت دسترسی داشته باشند و کار خود را انجام دهند. در نتیجه، رایانه‌های رومیزی محبوبیت خود از دست می‌دهند. درنتیجه افزایش تقاضا، پیشرفت‌های فناوری کمی سریع‌تر اتفاق می‌افتد و این دستگاه‌های قابل حمل را به لطف بهبودهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مداوم در طول زمان کارآمد و توانمندتر می‌کند.
به عنوان مثال، پیشرفت‌های زیادی در ظرفیت حافظه و توانایی‌های گرافیکی ایجاد شد. برخی از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار دارای پردازنده‌های چندهسته‌ای، رم بزرگ و سخت‌افزار گرافیکی قوی هستند که آنها را تا حدودی با رایانه‌های رومیزی میان‌رده برابر می‌کند. نظرسنجی انجام‌شده توسط Statista نشان می‌دهد که بازار رایانه‌های رومیزی از اواسط دهه2000 رو به کاهش بوده است و همچنان بازار به سمت دستگاه‌های قابل حمل مانند رایانه‌های شخصی همراه و لپ‌تاپ‌ها حرکت می‌کند. مانند هر بحث دیگری، داستان دو طرف دارد، زیرا برخی داده‌ها نشان می‌دهند که رایانه‌های رومیزی رو به نابودی هستند، در حالی که داده‌های دیگر نشان می‌دهند که جایگزین کردن آنها سخت است.

 چرا ممکن است رایانه‌های رومیزی منسوخ نشوند 
به‌رغم کاهش تقاضا برای رایانه‌های رومیزی، شرکت‌های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت هنوز در حال توسعه راه‌هایی برای بهبود و بازاریابی رایانه‌های رومیزی خود هستند. به‌روزرسانی‌های جدید اغلب افراد را به ادامه استفاده از رایانه‌های رومیزی تشویق می‌کنند. در نتیجه این به‌روزرسانی‌ها، رایانه‌های رومیزی با نرم‌افزار و سخت‌افزار بهتر قدرتمندتر شده‌اند. ارتقای ظرفیت حافظه، صفحه نمایش وضوح، اجزا و… بسیار آسان‌تر شده است.
به‌رغم این‌که لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها رواج بیشتری پیدا می‌کنند، برخی هنوز هم طرفدار رایانه‌های رومیزی هستند. کسانی که تجربه بازی را با رایانه شخصی با کیفیت بالا تجربه کرده‌اند، با این موضوع موافق هستند که رایانه‌های رومیزی به این راحتی‌ها منسوخ نخواهند شد.  برخی از افراد دسکتاپ‌های قدیمی‌تر را روی لینوکس که نرم‌افزار متن‌بازی است که هر کسی می‌تواند رایگان دانلود و استفاده کند، اجرا می‌کنند. هر مشارکتی که در کد لینوکس انجام گردد به مالکیت عمومی تبدیل می‌گردد، بنابراین به طور مداوم به‌روز می‌گردد و برای استفاده آماده است. لینوکس رایانه‌های قدیمی را دوباره قابل استفاده می‌کند.
مقرون به‌صرفه: رایانه‌های رومیزی ارزش بسیار عالی‌تری را با قیمت کمتر ارائه می‌دهند و تا زمانی که ابزارهای قابل حمل نتوانند همان سطح عملکرد، کارایی و ویژگی‌های سفارشی‌سازی را با همان قیمت‌های مقرون به صرفه ارائه دهند، رایانه‌های رومیزی از بین نخواهند رفت.
صفحه نمایش بزرگ: برخی از افراد رایانه‌های رومیزی را به‌دلیل داشتن صفحه نمایش بزرگ ترجیح می‌دهند. به عنوان مثال، گیمرها بازی روی یک صفحه نمایش بزرگ را در مقایسه با صفحه نمایش کوچک روی یک دستگاه قابل حمل انتخاب می‌کنند یا ممکن است مردم نتوانند نمایشگرهای کوچک را به‌خوبی ببینند و صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر را ترجیح دهند.
سخت‌افزار بهتر: برخی از ویژگی‌ها وجود دارد که فقط با رایانه‌های رومیزی می‌توانید آنها را دریافت کنید. به عنوان مثال، اکثر دسکتاپ‌ها دارای یک اسلات‌کارت حافظه هستند که می‌تواند ظرفیت حافظه را افزایش دهد. آنها همچنین دارای طیف گسترده‌ای از انواع دیگر پورت‌ها هستند که به شما امکان اضافه کردن تجهیزات جانبی اضافی را به‌راحتی می‌دهند.
دوام: به لطف ساختار پایدار، رایانه‌های رومیزی دوام بیشتری نسبت به همتایان قابل حمل خود دارند. هزینه تعمیر یا تعویض در مقایسه با دستگاه‌های تلفن همراهی که بیشتر در معرض تصادف و سرقت/ از دست دادن هستند، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
پایداری: رایانه‌های رومیزی انعطاف‌پذیری بیشتری برای اجرای برنامه‌ها نسبت به دستگاه‌های تلفن همراه دارند. برای مثال، بابت برخی از برنامه‌هایی که به حافظه عظیمی نیاز دارند، فقط با رایانه‌های رومیزی می‌توانند به این ثبات دست یابند. به‌عنوان مثال، برنامه‌های بازی یا برخی از برنامه‌های تجاری برای اجرای کارآمد به ماشین‌هایی با کارایی بالا نیاز دارند. کارشناسان معتقدند که رایانه‌های رومیزی می‌توانند به این ثبات دست یابند.
رایانه‌های همه‌کاره برای اولین بار در سال 1972 با HP 9830 وارد شدند. با گذشت دهه‌ها از این فناوری بیشتر استفاده شد. از آنجایی که در رایانه‌هایی مانند لپ‌تاپ‌ها محدودیت فضای سخت‌افزاری وجود دارد، آنها هرگز نمی‌توانند جایگزین رایانه رومیزی شوند.

 آیا کسب و کارها رایانه‌های رومیزی را به لپ‌تاپ ترجیح می‌دهند؟
برخی از کسب و کارها رایانه‌های رومیزی را به‌عنوان یک ضرورت می‌بینند که عمدتا به‌دلیل دوام، ذخیره‌سازی و امنیت آنهاست اما نیاز روزافزون به کار از راه دور و کار در حین حرکت، کم‌کم رایانه‌های رومیزی را برای برخی از مشاغل دست‌و‌پاگیر کرده است.
فناوری جدید معرفی‌شده در دهه گذشته نیز بر محبوبیت رایانه‌های رومیزی در میان برخی از صاحبان مشاغل تأثیر گذاشته است. رایانش ابری و فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به این امر کمک کند. با استفاده از این فناوری پیشرفته، نیاز به فضای ذخیره‌سازی و حافظه کافی در دستگاه به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. دستگاه‌های کوچک‌تر در حال حاضر کارآمدتر و بدون نگرانی برای ذخیره‌سازی کار می‌کنند.
رایانش ابری همچنین به کارمندان اجازه می‌دهد بدون حضور فیزیکی در دفتر به اسناد دسترسی داشته باشند، آنها را با همکاران و روسای خود به اشتراک بگذارند و تا زمانی که به اینترنت متصل هستند از هر جایی قابل دسترسی هستند. با این حال، رایانش ابری معایبی نیز دارد. بسته به نیازهای تجاری شما، هزینه می‌تواند یکی از آنها باشد.
راه‌حل دیگری که در بین مشاغل محبوب شده، نرم‌افزار تین‌کلاینت است. گرچه به اندازه رایانش ابری کارآمد نیست اما نرم افزار تین‌کلاینت به رایانه‌های بسیار فشرده اجازه می‌دهد تا به یک شبکه مشترک متصل شوند که به کاهش نیاز به حافظه و ذخیره‌سازی قابل‌توجه کمک می‌کند زیرا همه داده‌ها از طریق وب به اشتراک گذاشته می‌گردد. مصرف انرژی در دفاتر و به‌هم‌ریختگی را کاهش می‌دهد، فضای شخصی بیشتری ایجاد می‌کند و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.
همچنین با آزادی کار از خانه، کارمندان احساس ارزشمندی بیشتری می‌کنند، زیرا زمان بیشتری را با خانواده می‌گذرانند و تعادل بین کار و زندگی سالمی دارند که به‌ویژه برای والدینی که بچه‌های کوچک دارند یا افرادی با نیازهای شخصی دیگر که نیاز به کار از راه دور دارند، بسیار مهم است.
به نظر می‌رسد رایانه‌های رومیزی به‌تدریج در حال از دست دادن محبوبیت در دنیای تجارت برای برخی از انواع مشاغل هستند. با این حال، بسیاری از الزامات تجاری هنوز توسط رایانه‌های رومیزی برآورده می‌گردد. در حالی که رایانه قابل‌حمل به کاربران این امکان را می‌دهد که از هر کجا کار کنند اما از نظر کارایی و قدرت در انجام تراکنش‌های حجیم، نمی‌توان آنها را با رایانه‌های رومیزی مقایسه کرد.

 چگونه اتصال به اینترنت بر محبوبیت رایانه رومیزی تأثیر گذاشت؟
قبل از اختراع WIFI، برای استفاده از اینترنت به یک کابل LAN نیاز داشتید. کل رایانه رومیزی و فضای اداری شما باید جایی باشد که کابل LAN اینترنت برای استفاده از اینترنت قرار دارد. این در مورد رایانه‌های رومیزی خوب بود، زیرا وقتی اینترنت ثابت شد، دیگر نیازی به جابه‌جایی رایانه به جایی نبود اما با WIFI و اینترنت همراه، دیگر نیازی به حضور در یک مکان ثابت ندارید. شما می‌توانید از هر جایی به اینترنت دسترسی داشته باشید. این مساله به میزان قابل‌توجهی به محبوبیت دستگاه‌های تلفن همراه کمک کرده است.

 آیا به رایانه رومیزی نیاز دارم؟
مگر این‌که شما یک کسب و کار بزرگ باشید یا نیازهای خاصی داشته باشید در غیر این‌صورت در این دوره نیازی به داشتن یک رایانه رومیزی نیست زیرا برای کاربران کوچک، بسیاری از کارهایی که ممکن است از رایانه رومیزی نیاز داشته باشید، می‌توانید از لپ‌تاپ، تبلت یا در برخی موارد از تلفن همراه خود دریافت کنید.
بحث اصلی برای رایانه رومیزی حرفه‌ای این است که عملکرد و قدرت آن برتر از دستگاه‌های قابل حمل است. بسیاری از دستگاه‌ها می‌توانند عملکرد مشابهی مانند رایانه رومیزی را با پیشرفت‌های تکنولوژیکی فعلی ارائه دهند.
برخی از بازی‌ها ممکن است به ماشین‌های قدرتمند نیاز داشته باشند اما بسیاری از دستگاه‌های قابل‌حمل در حال حاضر در بازار به اندازه کافی برای انجام این حجم از کار خوب هستند. برای مثال، Alienware و MSI لپ‌تاپ‌هایی را معرفی کرده‌اند که برای انجام بازی‌های سطح بالا مجهز هستند.
با این حال، اگر می‌خواهید عملکرد سطح بالایی داشته باشید، هیچ جایگزینی برای رایانه رومیزی وجود ندارد. کارت‌های گرافیکی که برای رایانه‌های رومیزی ساخته شده‌اند، بهترین کارایی را ارائه می‌دهند.
اکثر اوقات، رایانه‌های رومیزی بهترین ارزش را برای پول هزینه‌شده ارائه می‌دهند اما در حال حاضر، بازار مملو از دستگاه‌های قابل حمل مقرون‌به‌صرفه است که در مقایسه با برخی از رایانه‌های رومیزی، شکاف را کاهش می‌دهد.
​​​​​​​
 آیا به لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی نیاز دارید؟ 
پاسخ به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد.هنگام خرید یک دستگاه جدید، ابتدا باید کاربرد آن را بدانید، مانند این‌که چه عملکردی دارد و چه هدفی دارد. با درنظر گرفتن این موضوع، باید تحقیقات خود را انجام دهید و دریابید که چه گزینه‌هایی دارید و ویژگی‌های آنها چیست.
سعی کنید هر یک از طرفین را درک کنید، سپس تصمیم بگیرید که از کدام مزایا باید چشم‌پوشی کنید و از کدام یک بهترین بهره را خواهید برد.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

ad2
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

ببینید | بررسی ۷۵ سال خشونت جنسی اسرائیل علیه زنان فلسطینی!

بهترین و جامع ترین بررسی که در طی این چند روز دیده شده، تمام زوایا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *