آغاز سال تحصیلی با کمبود بیش از ۲۵۰ هزار استاد

[ad_1]

به گزارش جام جم آنلاین، ابراهیم سحرخیز با اشاره به اینکه جدی‌ترین چالشی که در سال تحصیلی جدید به چشم خواهد آمد، بحث کمبود استاد است، افزود: کمبود استاد در‌ دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول جدی‌تر از سایر مقاطع تحصیلی است.

معاون پیشین آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که‌ برای جبران کمبود استاد به چه تعداد نیرو نیاز است؟ به جام جم آنلاین گفت: براساس گزارش سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس آموزش و پرورش به حدود 250 هزار استاد نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود استاد بیش از 250 هزار نفر است‌، توضیح داد: هر سال حدود یکصد هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند.‌ علاوه بر این نباید کلاس‌های درسی را که بیش از 40 دانش آموز دارند، نیز فراموش کرد.

سحرخیز ادامه داد‌: این درحالی است که تعداد دانش آموزان در مقطع ابتدایی نباید بیشتر از 19 نفر نباشد. ‌با توجه به این مسائل ‌ باید گفت که کمبود استاد در ‌آموزش و پرورش بیش از 250 هزار نفر است.

راهکارهای تکراری و نامناسب

آغاز سال تحصیلی با کمبود بیش از ۲۵۰ هزار معلم

معاون پیشین آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا راهکارهایی که برای حل این مشکل به کار گرفته‌ می‌گردد، مناسب است؟ نیز عنوان کرد: شیوه‌هایی که برای جبران کمبود استاد به کار گرفته می‌گردد، روش‌های تکراری سال‌های گذشته است که کارایی لازم را ندارد.

وی ادامه داد:‌ به کارگیری معلمان بازنشسته، استفاده از نیروهای حق‌التدریس، پرداخت اضافه کار به معلمان شاغل و استفاده از سرباز معلمان کیفیت آموزش را تضمین نمی‌کند.

سحرخیز با اشاره به اینکه نیروهای بازنشسته انگیزه و توان لازم را برای تدریس ندارند، عنوان کرد: اطلاعات نیروهای بازنشسته به روز نیست و آنها صرفا به دلیل مشکلات معیشتی به این کار می‌پردازند. ‌

معاون پیشین آموزش و پرورش درباره راهکار استفاده از خرید خدمات نیز توضیح داد: این راهکار نیز مناسب نیست، زیرا این نیروها ‌‌امنیت شغلی ندارند و حقوق‌شان به موقع پرداخت نمی‌گردد. به همین دلیل انگیزه لازم را برای تدریس ندارند.

وی درباره معلمان شاغلی که تحت‌ عنوان اضافه کار برای جبران کمبود استاد فعالیت می‌کنند نیز یادآور شد: معلمان شاغل نیز پس از انجام وظیفه قانونی‌،‌ توان لازم را برای حضور در کلاس درس و تدریس ندارند. این درحالی است که معلمان برای عملکرد بهتر باید زمانی را نیز به مطالعه اختصاص دهند.

سحرخیز عنوان کرد: بحث کمبود استاد آنقدر جدی است که در مدارس از مدیر و معاونان نیز می‌خواهند که در کلاس‌های درس حاضر شده و به تدریس بپردازند. اما این رویکرد اشتباه است، زیرا بسیاری از معاونان و مدیران تخصص لازم را برای تدریس ندارند. به همین دلیل در کلاس‌های درس نقش مبصر ‌را ایفا خواهند کرد.

‌معاون پیشین آموزش و پرورش افزود: علاوه بر ناتوانی در تدریس حضور معاون و مدیر مدرسه در کلاس درس ممکن است زمینه برای بروز حوادث در مدارس نیز ایجاد کند.

به گفته وی بهترین راهکار برای رفع مشکل کمبود استاد این است که آموزش و پرورش نیرو متخصص و متعهد جذب کند.

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *