افزایش ۲۰ درصدی آلاینده ازون

[ad_1]

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمدصادق حسنوند درباره افزایش آلاینده ازون در روز‌های پیش‌رو گفت‌: با توجه به افزایش درجه دمای هوا و شدت تابش نور خورشید آلاینده ازون نیز در روز‌های پیش‌رو افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل انتظار می‌رود که افزایش دمای هوا به افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی غلظت آلاینده ازون منجر گردد که تهدیدی برای سلامتی شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه به طور میانگین در روز‌های پیش‌رو غلظت آلاینده ازون حدود ۲۰ درصد بیشتر می‌گردد، تاکید کرد: شهروندان باید تا حد امکان از حضور در فضا‌های باز خودداری کنند.

دکتر حسنوند درباره اینکه غلظت این آلاینده در کدام مناطق شهری بیشتر است؟ نیز عنوان کرد: برخلاف آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق، غلظت آلاینده ازون در حومه شهر‌ها بیشتر از مرکز شهر است.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پیامد‌های افزایش غلظت این آلاینده نیز گفت: مهمترین اثر آن بیماری‌های تنفسی است و اگر شخصی مبتلا به آسم باشد حملات آسمی او افزایش پیدا می‌کند. البته افزایش غلظت این آلاینده روی گیاهان نیز اثر می‌گذارد.

خطر پرتو‌های فرابنفش

افزایش ۲۰ درصدی آلاینده ازون | افزایش خطر سرطان پوست و آب مروارید

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره خطرات افزایش پرتو‌های فرابنفش نیز عنوان کرد: افزایش پرتو‌های فرابنفش نیز بسیار نگران کننده است، زیرا منجر به بیماری‌هایی مانند سرطان پوست می‌گردد که شایع‌ترین سرطان در کشور است.

دکتر حسنوند ادامه داد: مواجهه بیش از حد با پرتو‌های فرابنفش می‌تواند، سبب آفتاب سوختگی دردناک، سرطان پوست، پیری زودرس پوست، آب مروارید و تضعیف سیستم ایمنی بدن گردد. البته در این بین کودکان در مواجهه با پرتو‌های فرابنفش بسیار حساس‌تر هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که شهروندان برای کاهش خطر پرتو‌های فرابنفش از چه راهکار‌هایی می‌توانند استفاده کنند؟ توضیح داد: شهروندان بهتر است که بین ساعات ۱۰ تا ۱۶ که اوج پرتو‌های فرابنفش است در محیط‌های باز قرار نگیرند و از کرم‌های ضد آفتابی استفاده کنند که شاخص محافظت در برابر خورشید (SPF) آن‌ها دست کم ۱۵ است.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: علاوه بر این شهروندان بهتر است از لباس‌های مناسب و کلاه‌های لبه دار استفاده کنند.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا در مکان‌های سایه خطر پرتو‌های فرابنفش به صفر می‌رسد؟ نیز عنوان کرد: در سایه شدت پرتو‌های فرابنفش حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. اما به صفر نمی‌رسد. به همین دلیل شهروندان تا حد امکان باید سعی کنند از حضور در محیط‌های باز خودداری کنند.

دکتر حسنوند با اشاره به اینکه پرتو‌های فرابنفش سبب ابتلا به آب مرواید نیز می‌گردد، توضیح داد: شهروندان برای محافظت از خود بهتر است از عینک آفتابی مناسب استفاده کنند.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ویژگی‌های عینک آفتابی مناسب نیز بیان کرد: عینک آفتابی مناسب باید دارای برچسب «UV absorption up to 400 nm»  باشد.

توجه: شهروندان می‌توانند برای آگاهی بیشتر از اینکه چگونه از خود در برابر پرتو‌های فرابنفش خورشیدی محافظت کنند؟ رهنمود‌های لازم را که از سوی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی تهیه شده است،  اینجا مطالعه کنند.

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *