توسعه حمل و نقل ‌عمومی در فراموشی

[ad_1]

نویسنده هادی هاشمی | رئیس پلیس پیشین راهور تهران بزرگ

با بازگشایی مراکز آموزشی ترافیک در کلانشهرهای کشور مانند تهران افزایش پیدا کرده است و شرایط نامناسب ناوگان حمل و نقل عمومی نیز بیش از گذشته به چشم می‌آید. نمی‌توان انکار کرد که بخش قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است و برای بهبود این شرایط نیز آن طور که باید اقدامی انجام نمی‌گردد.

شرایط نامناسب حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشور به عملکرد نامناسب دولت‌ها و شهرداری‌ها در چندین سال گذشته بر می‌گردد، زیرا برای بهبود زیر ساخت‌ها به درستی برنامه ریزی نشده و مصوبات ناکارآمدی  در این خصوص در نظر گرفته شده است که برای اجرای آنها ‌نیز اراده‌ای وجود ندارد.

به این ترتیب می‌توان گفت وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی در کلانشهری مانند تهران به دلایل مسائل سیاسی است که سبب شده برخی مدیران بجای پرداختن به این مهم یکدیگر را مسئول شرایط نامناسب ایجاد شده معرفی کنند. به عبارت دیگر دولت‌ها و مدیران شهری به وظایف و تعهدات خود در این خصوص به درستی عمل نمی‌کنند. ‌‌

این درحالی است که در بسیاری از کلانشهرهای موفق دنیا توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت برنامه‌های مدیران قرار دارد، زیرا به این شکل آنها به بحث عدالت اجتماعی جامه عمل می‌پوشانند و شرایط سفر مناسب را برای تمامی شهروندان ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شرایط زیست محیطی کلانشهرها نیز بهبود پیدا می‌کند. برای نمونه افزایش آلودگی هوا در کلانشهری مانند تهران به دلیل نامناسب بودن ناوگان حمل و نقل عمومی است که سبب می‌گردد شهروندان به ناچار از خودروی شخصی استفاده کنند و به این شکل شاهد افزایش تردد‌ خودروهای تک سرنشین در معابر باشیم.

لازم به یادآوری است که در بسیاری از کشورها حمل و نقل عمومی ‌ بین 78 تا  95 درصد سفرهای شهروندان را پوشش می‌دهد. اما در کشورمان این آمار کمتر از 50 درصد برآورد می‌گردد. این درحالی است که در کشورمان سهم تاکسی‌ها در جا به جایی مسافران حدود 20 درصد است. اما در کشورهای موفق سهم تاکسی در جا به جایی مسافر حدود 3 درصد در نظر  گرفته می‌گردد، زیرا تاکسی ‌ حمل و نقل نیمه عمومی و لوکس محسوب می‌گردد‌.

‌به این ترتیب باید تاکید کرد که برای رفع مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز است که دولت و شهرداری‌ها به معنای واقعی این مسائل را در اولویت‌ برنامه‌های خود قرار دهند، زیرا تاکنون اقدام مناسبی برای این مهم انجام نشده ‌ و سخنان مسئولان در این خصوص از مقام شعار فراتر نرفته است. نگران کننده‌تر اینکه هر سال شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی ناگوارتر می‌گردد و  برای جبران این وضعیت به اعتبار و تلاش بیشتری نیاز خواهیم داشت.

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *