پرواز در اوج کهکشان با ماهواره تمام ایرانی پارس۱

[ad_1]

این ماهواره که به طور کامل توسط متخصصان ایرانی و باهمکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است، یک ماهواره سنجش تصویربرداری است که می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دراین‌باره گفت: پرتاب ماهواره پارس ۱هدیه‌ای به مردم ایران بود و امیدواریم با دعای خیر آنها این مسیر پرشتاب ادامه پیدا کند.

تضمین کیفیت فولاد با تست و آزمون دقیق
شرکتی دانش‌بنیان با استفاده از تجهیزات ایرانی، خدمات تست وآزمون پیشرفته را به صنایع مختلف ازجمله فولاد ارائه می‌دهد. این شرکت دارای آزمایشگاه‌های مختلفی ازجمله آزمایشگاه ژئوتکنیک، شیمی، خوردگی و متالورژی است.یکی از خدمات خاص این شرکت، آزمون خوردگی پلاریزاسیون تافل است.وجود آزمایشگاه‌های دانش‌بنیان، ضامن تولید محصولات پژوهش‌محور و قابل رقابت در بازار است.

تولید پلی‌لاکتیک اسید به همت یک شرکت ایرانی
شرکتی دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی تولید پلی‌لاکتیک اسید شده است که در صنایع غذایی به عنوان تنظیم‌کننده pH و نگه دارنده استفاده می‌گردد. ازمزایاشی این محصول می‌توان به: جایگزین سیتریک اسید،منبع کلسیم،نرم کننده پوست،۳۰ تا ۳۵ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی و عدم نیاز به خرید حجم بال  اشاره کرد.

دستیابی به دانش ساخت فناوری‌های نور سرد جراحی‌
یک شرکت دانش بنیان با تولید و تعمیرات طیف وسیعی از تجهیزات پزشکی، از جمله کوردهای نوری، منبع نور سرد LED و ویدیولارنگوسکوپ، به ارتقای سطح سلامت و کیفیت خدمات درمانی در کشور کمک شایانی کرده است.کوردهای نوری، کابل‌های مخصوصی هستند که برای انتقال نور از منبع نور سرد به بدن بیمار در جراحی‌های کم تهاجمی مانند لاپاراسکوپی و اندوسکوپی به کار می‌روند. انعطاف‌پذیری بالا و انتقال نور با شدت بالا، از ویژگی‌های کلیدی این محصول است که توسط تیم متخصص مبین صنعت توحید با کیفیت و قیمتی مناسب تولید می‌گردد.
 
خرید اثاثیه منزل، آسان‌تر از همیشه‌!
متخصصان یک مجموعه دانش‌بنیان، پلتفرمی طراحی کرده‌اند که تجربه خرید اثاثیه منزل را متحول می‌کند. این پلتفرم امکان پرو مجازی و شخصی‌سازی فرش و اثاثیه منزل را قبل از خرید به کاربران می‌دهد. کاربران می‌توانند قبل از خرید فرش، مبلمان، لوستر و …، محصول را در خانه خود به صورت مجازی امتحان کنند. به عنوان مثال، می‌توانند طرح فرش را در محیط خانه خود قرار داده و تناسب آن با سایر لوازم منزل را ببینند.کاربران می‌توانند اثاثیه منزل خود را مطابق سلیقه خود شخصی‌سازی کنند. به عنوان مثال، می‌توانند رنگ و طرح فرش را به دلخواه خود انتخاب کنند.

ایران در جمع تولیدکنندگان برتر تجهیز بنادر
این دستگاه می‌تواند با سرعت حدود۱۰۰کانتینر درساعت، کانتینرها را در بنادر جابه‌جا کند.بومی‌سازی این فناوری به دلیل تحریم‌ها و اهمیت استراتژیک آن برای بنادر کشور، بسیار حائز اهمیت است. این دستگاه برای اولین بار در ایران ساخته شده است. ساخت این دستگاه حدود دو سال طول کشیده و در حال حاضر در مرحله نهایی است. ریچ استکر از جمله تجهیزات حیاتی برای پویایی و سرعت عمل بالا در بنادر است. این دستگاه می‌تواند تا شش کانتینر را روی هم بگذارد و تا سه ردیف کانتینر پشت سرهم به آنها دسترسی دارد. مدل تاپ‌لیفت ۴۵ تن که پیچیده‌ترین مدل ریچ استکر است، توسط این شرکت در حال ساخت است. هر تجهیز ریچ استکر حدود ۶۰۰ هزار یورو قیمت دارد. تحریم تجهیزات بندری، مشکل اصلی بنادر کشور است. تولید داخلی این محصول، اثر تحریم‌ها را بر بنادر ایران کمتر می‌کند. حدود ۲۰۰هزار یورو از هزینه‌های تولید این محصول مربوط به تجهیزات وارداتی است و بقیه در داخل کشور تولید می‌گردد.

سندباکس، برای حمایت از کسب و کارهای نوآور
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تاسیس سندباکس وزارت ارتباطات (محیط آزمون تنظیم‌گری) خبر داد و آن را فرصتی برای شناسایی و رفع موانع سر راه کسب و کارهای نوآور و کمک به رشد و شکوفایی آنها دانست.به گفته محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، سندباکس به دو نوع توسعه‌ای و نظارتی تقسیم می‌گردد. نوع نظارتی آن برای کسب و کارهایی است که قصد فعالیت در زمینه‌ای را دارند که قوانین مشخصی برای آن وجود ندارد.در این نوع سندباکس، کسب و کارها باید درخواست خود را به دبیرخانه این مرکز ارائه کنند تا پس از بررسی، به بخش مربوطه متصل شوند.خوانساری محیط تنظیم‌گری مربوط به کسب و کارهای مرتبط با وزارت ارتباطات را شامل موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، شبکه ملی اطلاعات، امنیت سایبری و … دانست که در سازمان فناوری انجام می‌گردد.معاون وزیر ارتباطات با اشاره به مزایای سندباکس، آن را فرصتی برای کشف مسائل سر راه کسب و کارها و یافتن مسیر شکوفایی آنها در بازه زمانی کوتاه ۶ ماه تا یک سال دانست.در ادامه این نشست، حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری واعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران، به نقش سندباکس در کمک به اکوسیستم نوآوری کشور و مشارکت بخش خصوصی درفرآیند تنظیم‌گری اشاره کرد.وی بانک مرکزی، سازمان بورس، بیمه مرکزی، وزارت صمت، وزارت فاوا و وزارت بهداشت را از جمله دریافت کنندگان مجوز توسعه سندباکس تا کنون نام برد.منکرسی به برخی از کسب وکارهای مرتبط با فناوری‌های نوظهور حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مانند هوش مصنوعی، کلان داده، اینترنت اشیا،هوشمندسازی، رایانش ابری، زنجیره بلوکی و…اشاره کرد.همچنین ارائه دهندگان خدمات دولت الکترونیک، خدمات نوین ارتباطی، مراکز داده، پلتفرم‌های توسعه و زیرساختی، ارائه دهندگان پایه شبکه ملی اطلاعات و خدمات ارزش افزوده از جمله کسب و کارهای حوزه خدمات مرتبط به تکالیف وزارت ارتباطات هستند.در ادامه، احمد نوروزی، دبیر کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون، به وظایف این کارگروه مانند حمایت از تنظیم‌گران بخشی و تعامل با شبکه برای ایجاد سندباکس‌های بخشی اشاره کرد.

تلفن همراه  بدون اپلیکیشن وارد بازار می‌گردد!
شرکت دویچه تلکام، غول دنیای مخابرات، از طرح مفهومی گوشی هوشمندی به نام T Phone رونمایی کرده است که به طور کامل مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کند و نیازی به اپلیکیشن‌های مختلف ندارد. این گوشی که در کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۴ معرفی خواهد شد، از پردازشگر هوش مصنوعی قدرتمندی بهره می‌برد و می‌تواند وظایف مختلفی مانند رزرو بلیت و هتل، انجام امور بانکی‌ و حتی برقراری تماس را بدون نیاز به اپ‌های جداگانه انجام دهد.T Phone به عنوان یک دستیار هوشمند، می‌تواند به دستورات صوتی شما گوش فرا دهد و آنها را اجرا کند. به نظر می‌رسد دویچه تلکام با این نوآوری جسورانه، قصد دارد گامی بزرگ در دنیای فناوری موبایل بردارد و آینده گوشی‌های هوشمند را متحول کند.
نکاتی درباره این گوشی:
T Phone درحال حاضر فقط یک طرح مفهومی است و زمان عرضه آن به بازار مشخص نیست.هنوز اطلاعات دقیقی درباره نحوه عملکرد هوش مصنوعی این گوشی و جایگزینی آن با اپ‌های کاربردی منتشرنشده است.کنگره جهانی موبایل ازتاریخ۷تا۱۰ اسفندماه برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود در این کنگره اطلاعات بیشتری درباره T Phoneارائه گردد.

۲۰۲۵، سال  هوش مصنوعی جمنای
گوگل از برنامه‌ خود برای ادغام مدل هوش مصنوعی پیشرفته‌اش،جمنای، با گوشی‌های اندرویدی درسال ۲۰۲۵ خبر داد. این اتفاق، دنیای گوشی‌های هوشمند را دگرگون خواهد کرد و دریچه‌ای نوبه سوی تجربه‌ای بی‌نظیر ازهوش مصنوعی را روی کاربران خواهد گشود.جمنای، غول هوش مصنوعی گوگل، با ۱.۵۶تریلیون پارامتر، قدرتی بی‌نظیر در پردازش اطلاعات و تولید محتوا دارد. این هوش مصنوعی، هم‌تراز با GPT-۴ شرکت OpenAI، قادر به انجام کارهای شگفت‌انگیزی مانند ترجمه زبان، نوشتن متن، ویرایش عکس و ویدئو و پاسخ به سوالات شما به طور دقیق و آموزنده است.فروش گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر با افت روبه‌رو شده است. شرکت‌های سازنده بدنبال راهی برای جلب نظر دوباره مشتریان و ارائه‌ نوآوری‌های جدید هستند. هوش مصنوعی،به‌عنوان ناجی این صنعت، پابه میدان گذاشته است.باوجود چالش‌ها،شکی نیست که هوش مصنوعی به یکی از ویژگی‌های ضروری گوشی‌های هوشمند درآینده تبدیل خواهد شد.ادغام جمنای با گوشی‌های اندرویدی در سال ۲۰۲۵، گامی مهم در جهت ارائه‌ تجربه‌ کاربری جدید و جذاب خواهد بود.

اینتل پردازنده‌ یک نانومتری می‌سازد
اینتل تأیید کرده است که توسعه‌ی نود پردازشی ۱۰A(یک نانومتری) را در اواخر سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد کرد. تیم آبی در رویداد Foundry Direct Connect نقشه‌ی راه عمومی جدیدی را رونمایی و اعلام کرد که نود ۱۴A (لیتوگرافی ۱٫۴ نانومتری) در سال ۲۰۲۶ به خط‌تولید خواهد رسید.کیوان اسفرجانی، مدیرکل واحد تأمین و تولید کسب‌و‌کار ریخته‌گری اینتل، در گفت‌وگو با تامز هاردور از برنامه‌های تیم آبی برای استفاده از دستگاه‌های پرچم‌دار و گران‌قیمت NA-EUV ساخت ASML به‌منظور تولید ترانزیستورهای کوچک‌تر خبر داد.استفاده از دستگاه‌های جدید بخشی از برنامه‌ی اینتل برای ورود به فناوری EUV (لیتوگرافی فرابنفش شدید) و حذف فرآیندهای تولید قدیمی‌تر است. با پیش‌بینی افزایش تقاضا برای پردازنده اینتل درسال‌های آینده، این شرکت درحال برنامه‌ریزی برای گسترش ظرفیت واستفاده ازتکنیک‌های پکیجینگ پیشرفته،به‌خصوص برای شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی است.  ینتل ۱۴A جانشین فرآیندهای ۱۸A و ۲۰A خواهد شد. تیم آبی همچنین فرایند بهبود‌یافته‌ای به نام ۱۴E-A را در سال ۲۰۲۷ معرفی خواهد کرد. با‌این‌حال جزئیاتی درباره‌ی تفاوت آن با فرآیند ۱۴A ارائه نکرده است.

مشتاقان موسيقی و  گوشی ویژه
نوبیا موزیک، یک گوشی جدید برای علاقه‌مندان به موسیقی است که توسط شرکت چینی نوبیا معرفی شده است.  طراحی جذاب با دو جک هدفون: می‌توانید به راحتی با دوستانتان به موسیقی گوش کنید. سیستم بلندگوی قوی: از موسیقی با کیفیت بالا لذت ببرید. الگوریتم هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت صدا: صدایی واضح و شفاف را تجربه کنید. مناسب برای شنیدن موسیقی به صورت اشتراکی: با دوستانتان به موسیقی گوش دهید و لذت ببرید. 

فناوری جدید ذخیره‌سازی: ۱۰۰ سال فیلم در یک دیسک
دانشمندان دانشگاه علم و فناوری شانگهای با ابداع دیسک جدیدی که شبیه DVD است، دنیای ذخیره‌سازی را متحول کرده‌اند. این دیسک با ظرفیت ذخیره‌سازی ۱.۹پتابایت، معادل ۲۰۰ هزار گیگابایت، فضایی برابر با ۱۰۰ سال فیلم را در خود جای می‌دهد!

۴۰۰۰ برابر دیسک‌های بلو-ری، ۲۴ برابر هارد دیسک‌های امروزی! 
این دیسک جدید که ۴۰۰۰ برابر دیسک‌های بلو-ری و ۲۴ برابر هارد دیسک‌های پرظرفیت امروزی ظرفیت دارد، می‌تواند جایگزینی ایده‌آل برای دیتابیس‌های حجیم باشد و ابعاد آنها را به طور چشمگیری کاهش دهد.

تولید انبوه با سرعت بالا
نکته جالب اینجاست که دیسک‌های جدید با روش‌های معمول تولید انبوه DVD قابل تولید هستند و هر دیسک تنها در عرض ۶ دقیقه ساخته می‌گردد!

لیزر نانومتری، رمزگشایی راز ذخیره‌سازی
 محققان برای انتقال داده‌ها به این دیسک‌های خارق‌العاده از لیزرهای نانومتری استفاده می‌کنند. با استفاده از این فناوری، ابعاد نقاط ذخیره‌سازی داده‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و تراکم اطلاعات به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

ماده‌ای شگفت‌انگیز با ۱۰ سال تحقیق
ماده حساس به نوری که در این دیسک‌ها به کار رفته رمز اصلی این اختراع شگفت‌انگیز است. توسعه این ماده موسوم به AIE-DDPR حدود ۱۰سال طول کشیده و حاصل تلاش بی‌وقفه دانشمندان دانشگاه شانگهای است.

آینده ذخیره‌سازی در دستان دیسک‌های جدید
بدون شک،این دیسک‌های جدید انقلابی دردنیای ذخیره‌سازی اطلاعات ایجاد خواهند کرد وآینده‌ای روشن را برای ذخیره‌سازی داده‌های حجیم به ارمغان خواهند آورد.

طراحی  نقاشی دیجیتال با امکانات Paint جدید
به‌روزرسانی جدید نرم‌افزار Paint، قابلیت ساخت اثرهنری با کمک هوش مصنوعی را به‌ارمغان خواهد آورد.مایکروسافت در حال مجهز‌کردن تقریبا همه‌ی سرویس‌های خود به هوش مصنوعی است؛از‌جمله نرم‌افزارPaintکه برای مدت طولانی به‌روزرسانی نشده بود. یکی ازویژگی‌های هوش مصنوعی که قرار است به نرم‌افزارPaint اضافه گردد،LiveCanvas است. با این قابلیت کاربر خواهد توانست که با استفاده ازهوش مصنوعی اثرهنری خود راخلق کند.پیش ‌از ‌این، چنین قابلیتی در ابزار Leonardo.Ai وجود داشت. این ابزار آنچه کاربر ترسیم می‌کند، با هوش مصنوعی به‌شکل اثر هنری در‌می‌آورد؛ البته ممکن است که قابلیت جدید نرم‌افزار Paint به‌گونه‌ای متفاوت ارائه گردد.

[ad_2]
منبع

درباره ی webmaster7

مطلب پیشنهادی

عکس | قدس شریف در اختیار مسلمانان قرار می‌گیرد و دنیای اسلام آزادی فلسطین را جشن خواهد گرفت

[ad_1] حساب ایکس (توییتر) Khamenei.ir دقایقی پیش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب را به زبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *